Iværksætter bag digital genistreg: »Beautybranchen var jo nærmest fanget i en tidslomme«
En frustration blev til et opgør med et forældet bookingsystem - og starten på et iværksættereventyr, der har inviteret frisører, barbershops og neglesaloner med ind i den digitale tidsalder.
At træde ind i barbersalonen Fratres M i København er som at træde ind i en tidslomme. Og så alligevel ikke. For den helt rigtige retrostemning er supermoderne, og her - blandt mørkt træ, klassiske frisørstole og ansatte i læderforklæder - er nutidens digitale bekvemmeligheder selvfølgelig rykket ind. For eksempel kan booking ske via en app, og betalingen kan ved hjælp af "Tap to Phone" klares kontaktløst med dit Visakort til en smartphone, der opfører sig fuldstændig som en klassisk betalingsterminal.
Bag de digitale løsninger står et par danske startups, blandt andre Pamp.dk, som har fået masser af inspiration fra barbersalonen i opbygningen af deres løsning:
”Jeg har nok besøgt Fratres M Barbershop i Nørre Farimagsgade 30-40 gange, hvor jeg har haft lange snakke med indehaveren Hassan, observeret hverdagen og talt med salonens kunder. Faktisk er mange af systemets kernefunktioner et direkte resultat af vores snakke om, hvordan vi kunne lette hans hverdag,” forklarer Pamps CEO Johannes Holger Greve.
"Hassan er fortsat en god sparringspartner, når vi skal prøve noget af, og på den måde har vi - iværksætter til iværksætter - kunne hjælpe hinanden i den rejse, vi hver især er på."

Det hele begyndte med kærestens frustration
Johannes' iværksættereventyr begyndte egentlig med sætningen: ”Hvorfor skal det være SÅ irriterende at booke tid?!”
Sætningen blev startskuddet til et iværksætterprojekt med potentiale til at gøre hverdagen markant lettere for en lang række danske skønhedssaloner. Johannes Holger Greve overværede med jævne mellemrum, hvordan hans kæreste blev rasende. Ikke på ham, ganske vist. Frustrationerne opstod, når hun skulle til frisøren, have ordnet negle eller finde tid til bryn og vipper.
”Hun forklarede, hvordan hun hver eneste gang skulle indtaste telefonnummer, modtage engangskoder og logge ind i flere forskellige systemer, bare for at se, hvem der havde ledige tider og hvornår. Det tog lang tid, og det var besværligt,” fortæller Johannes Holger Greve, Software Engineer, CEO og Founder af bookingportalen Pamp.dk, som han driver med to partnere.
Kæresten sluttede frustrationerne af med: ”hvis bare der var ét sted, hvor jeg kunne se alle tider og booke med det samme…” - og med disse ord rullede idéerne ind til den bookingportal, der skulle få navnet Pamp.

Video
Der er halvfjerdser stemning i barbarshoppen, men betalingsteknologien er ultra moderne
Fra digitalt tankemylder til hardcore softwareekspert
Efter en uddannelse og syv år med gode jobs var Johannes klar til en tur ned ad iværksætterstien, og sammen med sine to partnere tog han et nærmere kig på den danske skønhedsindustri. Mens mange andre brancher for længst var hoppet med på tech-bølgen hørte salonernes software og bookingsystemer hjemme i en anden digital tidsalder. Efter grundig research var der ingen tvivl om, at de havde spottet et hul i markedet.
”Du skal være virkelig sej for at drive din egen salon. Du skal holde jobsamtaler og forhandle løn, lægge strategi og budget, udregne lønninger, holde overblik over indkøb og lager og indrette salonen. Samtidig skal du også levere en service og kunne dit håndværk,” siger Johannes Holger Greve og fortsætter:
”Salonerne har nok at se til, og her så vi en mulighed for at lette deres dagligdag og samtidig skabe en platform, der kunne binde kunder og saloner sammen.”
Eksponentiel vækst
Pamp er næsten i mål med integrationen, men den lykkelige historie slutter ikke her. De tre iværksættere bag Pamp har kun lige fået blod på tanden, og man aner at Johannes Holger Greve også er dybt personligt engageret i det, de har gang i.
”Jeg er helt grundlæggende drevet af at skabe løsninger, der hjælper mennesker til en bedre oplevelse i hverdagen. Når en salonejer fortæller, hvordan kassesystemet altid stemmer, eller at kunderne elsker at booke gennem Pamp, efterlader det mig med en rar fornemmelse i kroppen.”
I dag har platformen 60 saloner og nye kommer til hver måned. Siden start har portalen oplevet en eksponentiel vækst og antallet af besøgende vokser støt hver måned. Men hvad er det egentlig, der gør Pamp interessant?
”Pamp giver dig overblik over salonerne i dit valgte område og viser ledige tider til specifikke behandlinger. Du kan filtrere ud fra tid, sted og pris, læse om de forskellige saloner, se anmeldelser og booke direkte på platformen, hvor du også har overblik over dine bookinger,” forklarer Johannes Holger Greve.

Visa og Vibrant vil gøre livet nemmere for mindre virksomheder
Pamp har for nylig indgået et samarbejde med en anden dansk startup ved navn Vibrant, hvorved salonerne skånes for endnu flere administrative led.
Vibrant er en app på mobiltelefonen, som ved hjæp af "Tap to Phone" gør dig i stand til at modtage kontaktløse betalinger med for eksempel Visakort. Præcis som en traditionel betalingsterminal, bare uden hardware. En betalingsløsning, som er hurtig at sætte op og fleksibel i brug.
Vibrant er partner med Visa, som bidrager med ekspertise, værktøjer og adgang til deres enorme netværk, så den danske techvirksomhed får støtte til at vækste - både lokalt og globalt. Samarbejdet er en del af et stort initiativ fra Visa, som involverer en lang række nordiske fintech-virksomheder, der på hver deres felt gør betalinger og pengeflow smartere.
I tilfældet med Vibrant handler samarbejdet med Visa om udviklingen af en app, der fungerer som alternativ til den klassiske betalingsterminal. Det betyder, at du kan tage telefonen med på messer, ud på gaden eller rundt i byen - uanset hvor du møder dine kunder, er terminalen lige ved hånden, og de kan betale kontaktløst med deres Visakort. Med Vibrant er der intet opstartsgebyr, ingen abonnementer eller bindingsperiode. Som erhvervsdrivende betaler du kun et transaktionsgebyr.
Vibrant er desuden blevet integreret med Pamps software, og inden længe kan de første saloner se frem til at gøre brug af løsningen.
”Formålet med den nye integration er at fjerne en manuel opgave fra behandleren og frigøre tid til andre opgaver. Kort sagt registreres alle betalinger fra terminalen automatisk i salonens kassesystem. Det sikrer, at der ikke er rod i regnskabet og uoverensstemmelser mellem kassesystemet og de faktiske indbetalinger via kortterminalen. Muligheden for at lave menneskelige fejl nedsættes altså markant,” forklarer Johannes Holger Greve.
Den nye løsning tager også højde for, at mange saloner opererer med provisionslønnede medarbejdere eller freelancere med ’egen stol’ i salonen.
”Salonen kan allerede nu oprette forskellige stole, men med den nye løsning bliver det endnu nemmere, da de enkelte freelancere kan få hver sin Vibrant-terminal.”
Hvorfor ikke bare klare betalingerne med telefonen?
Lige nu kan du prøve Vibrant i en måned uden gebyr





Brug én portal til det hele
Som bruger hos Pamp får du overblik over en række saloner og services samt mulighed for at booke behandlinger direkte gennem portalen. Med ét login bestiller du tid hos frisøren, barbershoppen og neglesalonen og får fuldt overblik over alle dine bookinger.
Som salon kan du oprette en gratis profil med dine services, billeder samt medarbejderinfo og få adgang til bookingsystemet. Som betalende salonkunde får du udvidet adgang til Pamps software med digitalt kassesystem, automatisk lønudregning, integration med Vibrant og en masse data om din virksomhed.
Brug én portal til det hele
Som bruger hos Pamp får du overblik over en række saloner og services samt mulighed for at booke behandlinger direkte gennem portalen. Med ét login bestiller du tid hos frisøren, barbershoppen og neglesalonen og får fuldt overblik over alle dine bookinger.
Som salon kan du oprette en gratis profil med dine services, billeder samt medarbejderinfo og få adgang til bookingsystemet. Som betalende salonkunde får du udvidet adgang til Pamps software med digitalt kassesystem, automatisk lønudregning, Vibrant og en masse data om din virksomhed.
Trænger håret, neglene eller vipperne? Find en tid med Pamp
Den daglige drift bliver lettere
Den åbenlyse fordel for beautykunderne er kun toppen af isbjerget, pointerer iværksætteren. For salonerne fungerer Pamp også som et administrations- og bookingsoftware, der letter den daglige drift. Af de 60 saloner på portalen er nogle betalende kunder, der får adgang til hele pakken af services, mens andre har en gratis version, der giver adgang til bookingsystem og egen side på portalen.
”Det er især en fordel for mindre eller nystartede erhvervsdrivende, som ikke har tiden eller budgettet til det helt store setup. Salonen slipper for nogle af de administrative bekymringer og nyder samtidig godt af den trafik, der kommer ind på sitet. Værdien for os er, at Pamp-universet vokser og brugeren får et større udvalg af saloner. Det er jo i sidste ende kundens oplevelse, der afgør, om det er en succes.”
For de betalende kunder kan de administrative fordele for alvor revolutionere den daglige drift. Foruden bookingsystemet får salonerne adgang til funktioner som digitalt kassesystem, automatisk lønudregning og automatisering af en række arbejdsopgaver - og som nævnt integration med betaling via Vibrant. Samtidig får de indblik i en masse data.
”Systemet giver et overblik over omsætning, antal bookinger, resultater af marketingkampagner, no-shows, sygedage og performance af den enkelte medarbejder. Det skaber transparens, og salonejerne får et helt nyt indblik i deres forretning,” forklarer Johannes Holger Greve.
Trods en skudsikker software og ambitioner, der på sigt skal føre Pamp ud over landets grænser, er virksomheden stadig en startup. Indtil nu har iværksættertrioen selv understøttet projektet, og målet er i første omgang at få større fodfæste i København, inden Pamp skal videre ud i verden.
”Teknisk set er platformen klar til at blive rullet ud i hele verden, men vi skal også selv kunne følge med. Derfor er det en hel strategisk beslutning at fokusere på at udvide portalen lokalt med flere kunder og brugere, inden vi trykker på knappen,” siger han.

Den daglige drift bliver lettere
Den åbenlyse fordel for beautykunderne er kun toppen af isbjerget, pointerer iværksætteren. For salonerne fungerer Pamp også som et administrations- og bookingsoftware, der letter den daglige drift. Af de 60 saloner på portalen er nogle betalende kunder, der får adgang til hele pakken af services, mens andre har en gratis version, der giver adgang til bookingsystem og egen side på portalen.
”Det er især en fordel for mindre eller nystartede erhvervsdrivende, som ikke har tiden eller budgettet til det helt store setup. Salonen slipper for nogle af de administrative bekymringer og nyder samtidig godt af den trafik, der kommer ind på sitet. Værdien for os er, at Pamp-universet vokser og brugeren får et større udvalg af saloner. Det er jo i sidste ende kundens oplevelse, der afgør, om det er en succes.”
For de betalende kunder kan de administrative fordele for alvor revolutionere den daglige drift. Foruden bookingsystemet får salonerne adgang til funktioner som digitalt kassesystem, automatisk lønudregning og automatisering af en række arbejdsopgaver. Samtidig får de indblik i en masse data.
”Systemet giver et overblik over omsætning, antal bookinger, resultater af marketingkampagner, no-shows, sygedage og performance af den enkelte medarbejder. Det skaber transparens, og salonejerne får et helt nyt indblik i deres forretning,” forklarer Johannes Holger Greve.
Trods en skudsikker software og ambitioner, der på sigt skal føre Pamp ud over landets grænser, er virksomheden stadig en startup. Indtil nu har iværksættertrioen selv understøttet projektet, men målet er i første omgang at få større fodfæste i København, inden Pamp skal videre ud i verden.
”Teknisk set er platformen klar til at blive rullet ud i hele verden, men vi skal også selv kunne følge med. Derfor er det en hel strategisk beslutning at fokusere på at udvide portalen lokalt med flere kunder og brugere, inden vi trykker på knappen,” siger han.
Læs mere om, hvordan Visa støtter små virksomheder her

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.
Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.


Foto: Groß Umstadt © Andre Schösser
Foto: Miltenberg: Die Mainschleife und der Spessart bei Sonnenaufgang © Getty Images/Raimund Linke
Læs flere artikler her
Fremtidens betaling kan være på dit glatte ansigt
Teknologi gør mange af hverdagens gøremål enklere og lettere, og betalinger er ingen undtagelse. Spørgsmålet er, hvor længe der går, før vi alle betaler blot ved at kigge på en terminal.

Danskerne rykker mod nye betalingsformer
Det er længe siden, at plastikkortet blev det foretrukne betalingsmiddel blandt de danske forbrugere. Men COVID-19 vil med stor sandsynlighed gøre os endnu mere kontantløse og endnu mere digitale.

Derfor skal du ikke være nervøs for at betale med mobilen
Flere og flere danskere tager betaling med betalingskort på mobilen til sig. Alligevel er mange endnu ikke helt trygge ved den nye teknologi, selvom den faktisk er mere sikker.

Selvstændige butiksindehavere får hjælp til digitalt løft
Danskerne er blevet digitale, og selvom vi måske ikke kun handler på nettet, så starter inspirationen her. Mange mindre erhvervsdrivende ved dog ikke, hvordan de hopper på den digitale bølge.

Gode relationer og nærhed får danskerne til at handle lokalt
Lokalbutikker i små bysamfund rundt omkring i landet melder om stor opbakning under coronakrisen. Ifølge futurolog er 00’ernes materialisme bag os, og danskerne vil handle så lokalt som muligt.

Se hvordan du tilføjer dit kort til mobilen
A line of text in a paragraph
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.









