Gode relationer og nærhed får danskerne til at handle lokalt


Lokalbutikker i små bysamfund rundt omkring i landet melder om stor opbakning under coronakrisen. Ifølge futurolog er 00’ernes materialisme bag os, og danskerne vil handle så lokalt som muligt.

Det er ikke mere end knap 10 år siden, at butiksdød var på alles læber i små lokalsamfund landet over, og danskerne flokkedes i storcentrene for at handle i de store kæder eller på nettet. Ifølge futurolog Kirsten Østergård Poulsen, der driver bureauet Firstmove, er internettet stadig centralt i danskernes handlemønstre, men en lokal bølge er skyllet ind over landet, og den har taget endnu mere fart under coronakrisen.

”Vores værdier afspejler sig i den måde, vi shopper på. Al den materialisme, der gav os identitet i 00’erne er umoderne, og i dag betyder relationer, nærhed og bæredygtighed meget. Der er sket et skifte fra fokus på individ til fællesskab,” forklarer Kirsten Østergård Poulsen.



FAKTA

Den digitale værktøjskasse fra Visa

Visa vil gerne støtte din forretning. Uanset om du er ved at starte, lige er startet eller driver din egen virksomhed kan du nemt få vejledning i Visas digitale værktøjskasse.

Uanset om du vil gøre din virksomhed mere synlig på nettet, digitalisere din forretning, lære at lave en markedsføringsplan eller vil du gå om bord i de mange digitale muligheder for betaling, online booking, e-handel, sociale medier, branding og anmeldelser - så finder du værktøjer, råd og guider i Den digitale værktøjskasse fra Visa

En af de butiksindehavere, der mærker det, er Lene Krogh, der driver Brillehuset i den lille nordsjællandske by Allerød på 13. år. Da første nedlukning ramte i foråret, mærkede hun sårbarheden ved at være selvstændig erhvervsdrivende, men hun mærkede også opbakning som aldrig før. I hendes butik kom nye kunder endda til for blot at købe lidt brillepuds og give udtryk for deres støtte.

”Det betyder alt! Intet mindre. Når man føler folks opbakning, så kan man klare lidt mere, og jeg er rørt over, hvor mange der har tænkt på mig og min butik, selvom deres egen situation måske er uændret,” siger Lene Krogh, der i en periode måtte hjemsende medarbejdere og stod alene i butikken.

Brillebutikken i Allerød er et godt eksempel på den type lokale virksomheder, som betalingsnetværket Visa forsøger at værne om med initiativet "Hvor du handler betyder noget". Her opfordrer Visa danskerne til at handle mere lokalt - både fysisk og online.

”Vi vil gerne se, at de små butikker får andel i den vækst, vi faktisk har set på dansk handel i denne tid," forklarer Jens Damgaard, der er Head of New Business and Market Development for Visa i Norden.

At støtte sine lokale butikker er nemlig vigtigt for at de kan overleve - men de spiller også en stor rolle i Danmarks økonomiske genopretning.

Som formand for den lokale handelsforening er Lene Krogh i tæt dialog med Allerøds øvrige butikker, og nogle melder ligefrem om bedre tider.

”Kunderne sætter pris på det lokale butiksliv mere end nogensinde før. I handelsforeningen har vi altid stået sammen om at skabe liv i byen med natteåbninger, tøndeslagning, juleudsmykning og sponsorater til byens sport. Derfor har vores borgmester også hjulpet os med at få budskabet ud om at støtte lokalt ikke bare nu, men gennem de seneste mange år,” siger Lene Krogh, der nu ser indsatsen bære frugt.





"








Når man føler folks opbakning, så kan man klare lidt mere, og jeg er rørt over, hvor mange der har tænkt på mig og min butik,"

Lene Krogh, Indehaver af Brillebutikken og formand for den lokale handelsforening i Allerød

Kundernes opbakning betyder alt

FAKTA

Sammen gør vi en forskel


Med initiativet "Hvor du handler betyder noget" sætter Visa fokus på at handle mere lokalt, også når vi shopper online. Dermed kan vi alle bidrage med at sikre, at små danske virksomheder lever videre og fortsætter med at gøre livskvaliteten bedre.

De små butikker og virksomheder er limen, som får et lokalsamfund til at hænge sammen og trives. Men det er ikke altid nemt at være ejer af en lille virksomhed, og i dag har de brug for vores støtte mere end nogensinde.

For dig er det shopping. For dem er det alt.


Ifølge Kirsten Østergård Poulsen kan den lokale trend måske ligefrem blive kimen til et spirende lokalt butiksliv i flere bysamfund.

”Jo mere de mindre byer kan udnytte tiden, hvor vi efterspørger det lokale og det særprægede, jo mere interessant og farverigt et udbud af butikker, kan vi få. De mindre byer trænger til at differentiere sig, så vi ikke bare møder de samme kæder, som findes overalt,” siger Kirsten Østergård Poulsen.

I Assens på Fyn driver Jeanette Larsen en guldsmedebutik på sjette år, men hun har stået bag disken i mere end 25 år, for hun overtog butikken fra sin far. I den anledning omdøbte hun den til Fru Larsen og fik gjort lidt ved indretningen, og siden da har hun også udvidet med en etage for at sælge specialkaffe, te og chokolade til værtindegaver.

”I en by som Assens med omkring 5000 indbyggere er det lige på grænsen, om vi kan opretholde de lokale butikker, så vi er meget afhængige af vores gode relationer til kunderne,” fortæller Jeanette Larsen, der har kastet sig ud i sociale medier for at fortælle historier om sine smykker og dagligdagen i butikken.

Det har givet pote, og ifølge futurolog Kirsten Østergård Poulsen er relationer netop mere og mere skattet af forbrugerne.

”Der ligger noget tillid i at købe ind i det nære og handle med et menneske, som vi kan møde den næste dag i lokalområdet. Det får vi ikke på samme måde i storcentrene,” siger hun.

Og det er netop pointen i Visas initiativ om at handle lokalt. Små virksomheder bidrager med enormt meget til lokalsamfundet. Gennem deres håndværk og høje serviceniveau kan de være med til at løfte og forene en hel by. Derfor er det vigtigt at forbrugerne gør, hvad de kan, for at støtte de lokale virksomheder - selv i en pandemi.

For Jeanette Larsen betyder det lokale engagement, at hun må holde sig på dupperne for at huske alle kunder og deres præferencer.

”Jeg har været her i så mange år, at jeg har set folk vokse op, flytte fra byen. Og når de er hjemme på besøg, så kommer de ned til mig, fordi jeg ved, hvad deres mor kan lide. Jeg kender hende jo. Det giver mig så meget energi og kreativitet i hverdagen at have den slags relationer, og det kan mærkes især nu,” siger Jeanette Larsen.









Relationer er blevet vigtige

Læs flere artikler her

Se hvordan du tilføjer dit kort til mobilen

A line of text in a paragraph

A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.

A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.

A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.

A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.








35_Visa_College_0973_120dpi-1123194944.jpg
visa3.png

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedekleration

Dette er en annonce fra

euroinvestor_logo_sort_rgb.png
vbm_blu01.png
BT_100_mm_rgb.png

Dette er en annonce fra

vbm_blu01.png
Berlingske_primaer_logo_sort_rgb.png

Dette er en annonce fra

vbm_blu01.png