Vi har været vant til historier om tomme gågader og døde butiksvinduer, men det kan faktisk lade sig gøre at vende udviklingen. Det er den nordsjællandske by Fredensborg et præmieeksempel på. Her har indbyggerne gennem lokalt sammenhold og nye digitale tiltag skabt et levende lokalmiljø og et blomstrende handelsliv.
Før coronapandemien effektivt lukkede ned for alle sociale arrangementer, kunne man i Fredensborg opleve et moderne forsamlingshus, som slog dørene op og inviterede til alt fra foredrag til jazzkoncerter. Den lokale boghandel var blevet omdannet til et andelsselskab, ejet af byens borgere, og når man gik en tur op ad byens gågade, der ender oppe ved Frederiksborg Slot, var der igen masser af spændende butikker til at tilfredsstille shoppelysten.
Nu, hvor corona så småt slipper sit tag i samfundet, vender de positive takter tilbage, og man mærker igen Fredensborg begynde at leve.
Dermed er Fredensborg et godt eksempel på den positive udvikling, der er i gang i Danmark, og som betalingsnetværket Visa er med til at støtte. Med initiativet "Hvor du handler betyder noget" opfordrer Visa danskerne til i højere grad at støtte deres lokale virksomheder - enten ved at besøge deres fysiske butik eller ved at handle i den lokale butiks webshop - så vi både sikrer sammenhængskraften i lokalsamfundet, men også et solidt fundament til den økonomiske genopretning, der skal i gang efter pandemien.
Jens Damgaard, som er Head of New Business and Market Development for Visa i Norden, følger ganske nøje den udvikling, som blandt andet Fredensborg har oplevet gennem de seneste år:
”Vi har på grund af pandemien set, at en større andel af danskernes handel sker i Danmark, og vi håber, at flere små erhvervsdrivende kan få glæde af den udvikling.”
Fra venstre Camilla Bodeholdt Thomsen, indehaver af Fryd Living, Nina Larsson samt Susanne Schmidt indehaver af Susanne Schmidt Interiør.
Visa vil gerne støtte din forretning. Uanset om du er ved at starte, lige er startet eller driver din egen virksomhed kan du nemt få vejledning i Visas digitale værktøjskasse.
Uanset om du vil gøre din virksomhed mere synlig på nettet, digitalisere din forretning, lære at lave en markedsføringsplan eller vil du gå om bord i de mange digitale muligheder for betaling, online booking, e-handel, sociale medier, branding og anmeldelser - så finder du værktøjer, råd og guider i Den digitale værktøjskasse fra Visa
Nina Larsson er en af de lokale forretningsdrivende, som glæder sig over, at flere og flere af Fredensborgs indbyggere vælger at lægge deres penge i byens butikker.
”Det var altså ikke sket for bare få år siden,” siger Nina Larsson, som har boet i byen i seks år og drevet en lokal butik de seneste to år. Hun sidder midt i den - butiksfællesskabet No 16, der samler mere end 30 selvstændige, som hver især lejer helt ned til en enkelt udstillingshylde eller et par kvadratmeter. Omkring hende småsludrer de handlende med hinanden, og døren til butikken går hele tiden op.
”De fleste mennesker vil jo gerne handle i lokalområdet fremfor at skulle køre til de store byer, men det kræver opbakning at få en butik til at hænge sammen i en by af vores størrelse. Det har vi i den grad fået,” siger hun.
En del af pakken i butiksfællesskabet er eksponering på de fælles sociale mediekanaler, så budskabet om nyheder på hylderne kommer ud i lokalområdet, og det voksende netværk trækker folk til også fra de omkringliggende byer.
Jens Damgaard, Head of New Business and Market Development for Visa i Norden
Med initiativet "Hvor du handler betyder noget" sætter Visa fokus på at handle mere lokalt, også når vi shopper online. Dermed kan vi alle bidrage med at sikre, at små danske virksomheder lever videre og fortsætter med at gøre livskvaliteten bedre.
De små butikker og virksomheder er limen, som får et lokalsamfund til at hænge sammen og trives. Men det er ikke altid nemt at være ejer af en lille virksomhed, og i dag har de brug for vores støtte mere end nogensinde.
For dig er det shopping. For dem er det alt.
Rune Sonnichsen, der sammen med hans kone Charlotte Sonnichsen, er indehaver af Madkollektivet Naboskaber i Fredensborg.
Nina Larsson har med sine butikspartnere desuden etableret et samarbejdet med en anden ny lokal erhvervsdrivende, der i den grad har indtænkt digitale løsninger i konceptet helt fra begyndelsen.
Madkollektivet Naboskaber er stiftet af ægteparret Rune og Charlotte Sonnichsen og fungerer som et moderne forsamlingshus med langborde og selvbetjening på opdækning og afrydning.
”Som tilflyttere talte vi selv om, hvordan vi kunne blive integreret i lokalområdet, og ideen om et moderne forsamlingshus virkede som en god måde at skabe møder mellem mennesker på. Vi har fået en overvældende modtagelse i byen og oplevet stor støtte også under nedlukningerne,” siger Rune Sonnichsen, der i flere år har drevet populære bistroer på den københavnske restaurantscene.
Charlotte Sonnichsen har en marketingbaggrund, og hun har derfor fokuseret på at nå ud til lokalområdet gennem de sociale medier og med en webshop, hvor man kan købe billet til fællesspisning i madkollektivet.
”Vi vil gerne skabe en hjemlig stemning, og fordi vi har valgt en løsning, hvor folk køber billet online, så skal de ikke betale, når de går. Betaling er klaret, og derfor minder oplevelsen i langt højere grad om en hyggelig middag hos venner, hvor man selv bærer tallerkenen ud, inden man går,” siger Charlotte Sonnichsen.
Hos Visa bruger man analyse af betalingstransaktioner på Visakort til at kortlægge hvilke tendenser, der er, ikke blot for dansk handel, men også for den internationale handel.
”Vi kan se, at butikker, som fokuserer på webshops, sociale medier og andre digitale løsninger, får en større del af handlen. Det er et spørgsmål om at gøre sig synlig for forbrugerne, så man som mindre butik fylder mere i det samlede indkøbsbillede,” siger Jens Damgaard og tilføjer:
I Fredensborg er der kun en enkelt eller to kædebutikker tilbage, og No 16 holder da også til i de gamle lokaler for Imercobutikken.
”De tomme butikker fylder ikke i bybilledet længere, og da dametøjsbutikken skulle afhændes, tog det 14 dage, og der var tre interesserede. Det er så godt at se, at vores samarbejde butikkerne imellem har gjort en forskel for vores by. Jeg havde ikke regnet med, det ville gå så stærkt,” siger Nina Larsson.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.


Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.