100 liter vand mindre på samvittigheden: 5 iværksættere har skabt en revolution af rene biler
Fem iværksættere har skabt en løsning, der kan fjerne op til 100 liter vand fra din dårlige samvittighed ved hver bilvask, komme bakterierne til livs og lette hverdagen. Nu vil de gøre bilpleje til et anerkendt fag.
I en bil, godt gemt bag en sky af damp, er Mokhtar Hossein i færd med at rengøre og desinficere for hundehår, kaffepletter, snavs og bakterier. Sæder, gulvmåtter, instrumentpanel og bagagerum får den helt store tur med rens og damp, der til tider når en temperatur på op mod 176 grader. Med andre ord har bakterierne mødt sin overmand, og interiøret har fået sin ungdoms glød tilbage.
Udenpå får bilen en lignende omgang, og da Mokhtar Hossein er færdig, er der hverken vand eller sæbe at spore nogen steder. Tre til fem liter vand er der blevet brugt, og de er bogstaveligt talt gået op i damp.

Fem iværksættere skabte en ny niche
Mokhtar Hossein kræser om hver bil, han får i hænderne, men han er også en af de fem iværksættere, der i 2019 fik idéen til SteamFoss. En anden er civilingeniøren Ahad Azimi, der tidligere har arbejdet med mixed og augmented reality og udviklet software til sundhedssektoren. Med vidt forskellige uddannelser og kompetencer i bagagen satte de fem sig for at skabe efterspørgsel på en service, der endnu ikke havde fundet vej til Danmark.
”I Danmark har det typisk været sådan, at du enten kører bilen i vaskehal og giver den en gang med støvsugeren - eller at du selv vasker og polerer bilen derhjemme. Flere steder i udlandet havde vi set eksempler på bilpleje, der gik mere i dybden, og det inspirerede os til at skabe en helt ny niche for mobil bilpleje,” fortæller Ahad Azimi.
Foruden de fem partnere har SteamFoss i dag 18 servicepartnere tilknyttet rundt omkring i Danmark. Kunderne er både private og erhverv, hvis biler serviceres ude hos kunden.

Video
»Vi tror på, at der vil ske et skift i måden vi tænker miljø, sundhed og convenience ind i bilpleje«
Intet iværksætteri uden udfordringer
Det er ikke altid en dans på roser at være iværksætter, slår Ahad Azimi hurtigt fast. Med en mobil service hvor den enkelte servicepartner er rundt hos fire til seks kunder om dagen har især betalingen været en udfordring.
”Vi har prøvet forskellige løsninger med betaling via hjemmesiden, fakturering, sms-løsninger og abonnementer, men det er udfordrende, når flere systemer skal tale sammen og integreres. Nogle gange når en sms ikke frem, andre gange bliver betalingen ikke opdateret i bookingsystemet. Oven i hatten koster det en masse i gebyrer.”
For nylig faldt SteamFoss over en ny løsning, hvor de enkelte servicepartnere fik en smartphone med appen Vibrant installeret. En app, der udnytter Visas "Tap to Phone"-teknologi til at få mobilen til at opføre sig som en betalingsterminal, og som både kan tage imod Visakort og mobilbetaling.
Visa og Vibrant vil gøre livet nemmere for mindre virksomheder
Vibrant er partner med Visa, som bidrager med ekspertise, værktøjer og adgang til deres enorme netværk, så den danske techvirksomhed får støtte til at vækste - både lokalt og globalt. Samarbejdet er en del af et stort initiativ fra Visa, som involverer en lang række nordiske fintech-virksomheder, der på hver deres felt gør betalinger og pengeflow smartere.
I tilfældet med Vibrant handler samarbejdet med Visa om udviklingen af en app til din smartphone, der fungerer præcis som den klassiske betalingsterminal. Det betyder, at du kan tage telefonen med på messer, ud på gaden eller rundt i byen - uanset hvor du møder dine kunder, er terminalen lige ved hånden, og de kan betale kontaktløst med deres Visakort. Med Vibrant er der intet opstartsgebyr, ingen abonnementer eller bindingsperiode. Som erhvervsdrivende betaler du kun et transaktionsgebyr.
”Den løsning har virkelig lettet arbejdet, fordi vi kan have telefonen og dermed også betalingsterminalen med overalt. Samtidig undgår vi en masse led og transaktionsgebyrer. Vores produkt er i sig selv tænkt til at lette hverdagen for kunden. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt at kunne give kunden en nem og hurtig betalingsoplevelse,” siger Ahad Azimi, som samtidig glæder sig til, at Vibrant introducerer flere løsninger, der gør livet nemmere for iværksætterne.
”Snart vil app'en også kunne fungere som et kassesystem, hvor vi har vores services og produkter liggende. Det vil give et bedre overblik, da den ansatte kan plotte de enkelte services ind, hvorefter systemet selv regner prisen ud. Det er virkelig en smart løsning, der sikrer os langt mere fleksibilitet og færre regnefejl.”
Hvorfor ikke bare klare betalingerne med telefonen?
Lige nu kan du prøve Vibrant i en måned uden gebyr





SteamFoss - bevidst bilpleje
SteamFoss blev stiftet i Danmark i 2019 med målet om at levere mobil bilpleje med et minimalt ressourceforbrug og fokus på sundhed. Ved hjælp af damp på op til 176 grader desinficeres interiøret. Snavs og pletter fjernes fra kabinen, mens lak, ruder og fælge får en grundig og skånsom rens. Behandlingen kan foretages hvor som helst, da den hverken efterlader vand eller sæbe.
SteamFoss - bevidst bilpleje
SteamFoss blev stiftet i Danmark i 2019 med målet om at levere mobil bilpleje med et minimalt ressourceforbrug og fokus på sundhed. Ved hjælp af damp på op til 176 grader desinficeres interiøret. Snavs og pletter fjernes fra kabinen, mens lak, ruder og fælge får en grundig og skånsom rens. Behandlingen kan foretages hvor som helst, da den hverken efterlader vand eller sæbe.
Lifehack til den miljøbevidste bilejer
Mobil bilpleje taler til det moderne menneske, der vil økonomisere med sin tid i en travl hverdag, mener Ahad Azimi. Men konceptet taler også til ønsket om at agere med større bevidsthed i dagligdagen.
I en almindelig vaskehal går der op mod 150 liter vand til en vask, mens du i en svanemærket bilvask kan nøjes med cirka 35 liter. Hertil kommer renseprodukterne. Vasker du bilen derhjemme med børste, bilshampoo og vandslange, vil du - måske til din store overraskelse - forbruge omkring 100 liter vand. Hvad værre er, at en stor del af spildevandet fra gør-det-selv-vasken siver ned i grundvandet.
”Vi starter altid med at støvsuge. Herefter bruger vi tre til fem liter vand, alt efter bilens størrelse og behandling. Dampen kan dels komme grundigt omkring hele kabinen, og med en temperatur på op til 176 grader, er der ingen bakterier, der overlever,” siger Ahad Azimi.

Vil gøre bilpleje til et fag
Ahad, Mokhtar og de andre sigter efter at udvide konceptet, så SteamFoss dækker hele landet. Dernæst går turen til resten af Skandinavien. I den sammenhæng ønsker de at gøre bilpleje til et anerkendt fag.
”Det, der driver os allermest, er at kunne skabe arbejdspladser og sikre vores ansatte og vognmænd en god og sikker indkomst. Vores servicepartnere er mennesker med forskellige erhverv bag sig, som vi lærer op. Gør de et godt stykke arbejde, fortsætter vi samarbejdet,” siger han.
”Vi tror på, at der vil ske et skift i måden vi tænker miljø, sundhed og convenience ind i bilpleje, men det er en udfordring, at det på nuværende tidspunkt er et ufaglært fag. Det vil vi gerne ændre på ved at samarbejde med kommunerne om at lave en uddannelse til gavn for de mennesker, der arbejder med faget samt de mennesker, der i sidste ende får glæde af sunde og rene biler.”
Visa tilbyder mange løsninger, som gør det nemmere at være mindre virksomhed. Læs mere her

Læs flere artikler her

Iværksætter bag digital genistreg: »Beautybranchen var jo nærmest fanget i en tidslomme«


Foto: Groß Umstadt © Andre Schösser
Foto: Miltenberg: Die Mainschleife und der Spessart bei Sonnenaufgang © Getty Images/Raimund Linke
Læs flere artikler her
Fremtidens betaling kan være på dit glatte ansigt
Teknologi gør mange af hverdagens gøremål enklere og lettere, og betalinger er ingen undtagelse. Spørgsmålet er, hvor længe der går, før vi alle betaler blot ved at kigge på en terminal.

Danskerne rykker mod nye betalingsformer
Det er længe siden, at plastikkortet blev det foretrukne betalingsmiddel blandt de danske forbrugere. Men COVID-19 vil med stor sandsynlighed gøre os endnu mere kontantløse og endnu mere digitale.

Derfor skal du ikke være nervøs for at betale med mobilen
Flere og flere danskere tager betaling med betalingskort på mobilen til sig. Alligevel er mange endnu ikke helt trygge ved den nye teknologi, selvom den faktisk er mere sikker.

Selvstændige butiksindehavere får hjælp til digitalt løft
Danskerne er blevet digitale, og selvom vi måske ikke kun handler på nettet, så starter inspirationen her. Mange mindre erhvervsdrivende ved dog ikke, hvordan de hopper på den digitale bølge.

Gode relationer og nærhed får danskerne til at handle lokalt
Lokalbutikker i små bysamfund rundt omkring i landet melder om stor opbakning under coronakrisen. Ifølge futurolog er 00’ernes materialisme bag os, og danskerne vil handle så lokalt som muligt.

Se hvordan du tilføjer dit kort til mobilen
A line of text in a paragraph
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.
A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph. A line of text in a paragraph.


Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.





