Firehjulstræk og hybrid: Derfor er SUV’en så populær




Foto: Jeep Compass 4xe

Kent Petersen
Formand, Finansforbundet

Chin

Siden Jeep introducerede begrebet SUV for hele verden i 1970’erne, er biltypen blevet allemandseje, også i Danmark. Med nye plug-in hybrider, der matcher både bykørsel og friluftsliv, er der for længst lagt afstand til datidens opfattelse af firehjulstrækkere, mener trendekspert.

Det er ikke mere end 10-15 år siden, at SUV’er gjorde sig bemærket i gadebilledet i Danmark, og de fleste associerer dem med det amerikanske bilmærke Jeep, der ganske rigtigt var de første til at sætte denne type biler på vejene i såvel USA som resten af verden.

Men allerede omkring 2014 blev det i USA mere almindeligt at køre en SUV end en klassisk sedan, og et par år senere knækkede denne kurve også i Danmark. Det fortæller trendforsker og administrerende direktør i Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm.

”En SUV er blevet allemandseje. En gang skilte man sig ud, når man kom kørende i en bil med en højere grill, men i dag ser det anderledes ud. Vi vælger en SUV, fordi vi sidder højere og har bedre udsyn. Vi vil have god plads, men vi ønsker ikke en bil, der ligner en familiecontainer. Det skal være smart og lækkert”, siger hun.













































80 år med Jeep

Jeep introducerede verden til de såkaldte Sport Utility Vehicles, eller rettere sagt SUV’er, allerede med den første generation af modellen Cherokee i 1974. Sidenhen er SUV’er blevet et folkeeje, men tilbage i 1941, da Jeeps historie begyndte, blev bilerne produceret til den amerikanske hær. Den forhøjede og brede bund, samt en nyskabende konstruktion gjorde dem nemlig i stand til at overvinde enhver forhindring på vejen, og det har gennem 80 år fulgt Jeep med sloganet:


”Go Anywhere, Do Anything”.

Jeep Willys (MA)

Det var på det tidspunkt, at Jeep® blev født.

Året var 1940, krigen var i luften, og den amerikanske hær igangsatte konstruktionen af et 4x4 rekognosceringskøretøj. I 1941 lancerede Willys dette køretøj, der snart ville gøre sig fortjent til navnet Jeep®.




Motor vehicle, Automotive tire, Wheel, Tread, Tree, Grille, Car, Bumper

1941

1955

Jeep CJ-5

Jeep® producerede stadig arbejds- og militærkøretøjer, men imødekom chancen for en livsstilsændring med nye civile modeller skabt til fritidsbrug.

Den var direkte inspireret af M38A1, som blev brugt af hæren i Koreakrigen.





Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Hood, Car, Tread, Bumper

1963

Jeep Gladiator Pickup

At eje en Jeep® betød naturligvis at være en fri ånd.

Navnet efterlader ingen tvivl: "Gladiator" beskriver alle egenskaberne ved et køretøj, der er i stand til at tage enhver udfordring op.



Automotive parking light, Motor vehicle, Locking hubs, Tire, Wheel, Car, Hood

1974

Jeep Cherokee

Jeep® mærket gør store fremskridt og lancerer nogle af sine mest succesfulde bilmodeller.

Cherokee SJ blev en legende. Den adskiller sig fra tidligere modeller med sin sporty ånd, komfortable stil med sine justerbare sæder, formen på rattet og generelt med sin linjeføring. Bilen blev toneangivende for 70'ernes stil.





Automotive parking light, Motor vehicle, Tire, Wheel, Car, Hood, Grille

1987

Jeep Wrangler (YJ)

Lanceret i 1987 blev Jeep® Wrangler en af de mest kontroversielle modeller i mærkets historie. Radikale ændringer i forhold til stil og ydeevne gjorde, at den blev betragtet mere som et køretøj til landevejen end som et terrængående køretøj.  



Automotive side marker light, Motor vehicle, Locking hubs, Wheel, Tire, Car, Hood

Vi kigger omhyggeligt på tendenser, og vi er meget lydhøre, for vi skal kunne udvikle vores produkter, så de passer til behovene  

Klas Söderström
- Produktmanager hos Samsung






"

Bykørsel på el  

Hos bilmærket Jeep mærkede man både tidligt og tydeligt den stigende interesse for SUV’er, og derfor åbnede Jeep fabrikker i Europa for at producere til blandt andet det danske marked, hvor bilerne skal være lidt mindre og gerne have en profil med større miljømæssig ansvarlighed sammenlignet med biler uden hybridteknologi. DNA’et og historien i Jeeps biler forbliver dog intakt, selvom drivmidlet er blevet mere elektrisk. 

”Vi har stadig firehjulstræk i vores biler, som man selv kan justere, så det passer til underlaget, hvad end det er sne, mudder, terræn eller sand. For selvom vi måske ikke kommer ud i det hver dag, så skal der være friheden til det, selvom man oftest bruger bilen til og fra arbejde”, siger Product Manager Uffe Lindholt.

For at imødekomme begge hensyn og ikke mindst behovet for omstilling til vedvarende energikilder sendte Jeep sidste år to nye modeller på gaden, der trods det velkendte design og off-road DNA er plug-in hybrider. Med bilernes elmotor er det muligt at køre op til 43 kilometer, hvorefter benzinmotoren kan tage over. For bilister, der pendler fra forstæderne og eventuelt har en ladestander hjemme eller ved arbejdspladsen, betyder det, at hverdagens kørsel udelukkende er eldrevet.































Foto: Jeep Renegade 4xe

Når man kører i en SUV og i særdeleshed i en Jeep sender det et signal om, at man gerne tilbringer tid i skov og natur. Der er plads til en beskidt mountainbike og til at køre på grusveje

Louise Byg Kongsholm
- Trendforsker og adm. direktør i Pej Gruppen





»

Land vehicle, Automotive tire, Wheel, Car, Sky, Hood

100% hybrid:
Ny version af Jeep Compass

Jeeps arv som terrænets ukronede konge fornægter sig ikke i den nye model 4xe af den velkendte Compass – nu som hybrid og med et gennemgribende facelift.

  • Alle fire udstyrsvarianter har 6-trins automatgearkasse som standard og med kombinationen af benzinmotor, elmotor, firehjulstræk og køreindstillinger.
  • Compass 4xe er derfor i stand til at komme frem overalt.
  • Tophastigheden i hybridtilstand er 200 km/t., mens den på el er 130 km/t.
  • Batteriet bliver opladet under kørslen med benzinmotoren, men kan også oplades både hjemme og ved offentlige ladestandere.


Jeeps nye Renegade 4xe

100% hybrid:
Ny version af Jeep Renegade

SUV’en Renegade er allerede Jeeps bedst sælgende i Europa.

  • Med den nye model 4xe gør hybridteknologi Renegade til den bedst performende og mest velkørende Jeep nogensinde.
  • Selvom den er tro mod sit off-road DNA, så er den ideel til bykørsel, og hybridteknologien gør det muligt at køre op til 43 kilometer på el.
  • Batteriet bliver opladet under kørslen med benzinmotoren, men kan også oplades både hjemme og ved offentlige ladestandere.

FAKTA

To biler i én:

Fuldelektrisk kørsel kombineret med hybridkapacitet resulterer i øget miljømæssig ansvarlighed i forhold til de traditionelle SUV’er fra Jeep.

Til de friluftsinteresserede

Trendforsker Louise Byg Kongsholm peger på, at også alsidigheden ved SUV’er er årsagen til, at de er blevet så populære gennem de seneste år. Det er en praktisk løsning for både børnefamilier, der skal have god plads, for seniorerne der nemt vil kunne komme ind og ud af bilen og for alle de friluftsinteresserede, der dyrker udstyrskrævende sportsgrene.

”En stor del af befolkningen tænker over, hvad de kører rundt i, og hvilket signal det sender. Der skal være et link mellem de indre værdier, og det vi viser udadtil. Når man kører i en SUV og i særdeleshed i en Jeep sender det et signal om, at man gerne tilbringer tid i skov og natur. Der er plads til en beskidt mountainbike og til at køre på grusveje”, siger Louise Byg Kongsholm.

Eldrevet Wrangler på vej

At der nu også er plug-in hybrider af flere SUV’er, ser Louise Byg Kongsholm som en naturlig udvikling i forlængelse af den stigende efterspørgsel på alternativer til klassiske diesel- og benzinbiler. 

”I dag ser danskerne, at SUV’er kan være lige så økonomiske som andre biler, og der er ikke samme frygt for, at de sviner. Der vil stadig være nogle i den ældre generation, der insisterer på at køre i dieselbiler, men vi ser et skifte mod de eldrevne”, siger Louise Byg Kongsholm.

Jeep introducerede i 2020 plug-in hybrider af de to lidt mindre modeller Renegade og Compass, der passer til Europas smallere veje, men en fuld eldrevet version er også på vej i den originale model Wrangler – i første omgang dog til det amerikanske marked.


































Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

Text, Font

Sponseret indhold fra

Number, Black, Black-and-white, Font, Line, Style, White, Text