Postmand Per i sportstøj

Skoda Roomster er en smart og velkørende familiecontainer

Postmand Per trækker i sportstøjet og bliver til Skoda Roomster - den første familiecontainer, der hverken ligner eller kører som en varevogn. Men de flotte 16-tommer hjul på Sport-udgaven rumler højlydt. Fotos: Martin Dam Kristensen Fold sammen
Læs mere

Skal man tro livsstilseksperterne, kræver det en sammensat natur at være forælder i dag. Der skal både plejes karriere og afsættes kvalitetstid til børnene. Derhjemme skal funkisvillaen ligne forsiden af Bo Bedre, selv om Lego-klodserne og Bratz-dukkerne flyder over det hele. Og forkæler man sig selv med lidt godt fra Gucci, skal man samtidig betænke de fattige i Afrika med en ged.

Set i det lys bliver familiebiler ikke mere tidstypiske end Skoda Roomster. Alene navnet fortæller, at denne bil vil alting påén gang.

Med sin Boeing-inspirerede forrude signalerer forreste halvdel af Roomster fart og stil. Bagude er der derimod dømt fornuftig familiecontainer med højt til loftet og panorama-vinduer, så børnene har noget at kigge på. Og omverdenen kan se, at her kører en familie med tjek på tidens trend - rummelighed.

Om kultursammenstødet er pænt, er der delte meninger om. Kommentarerne spænder fra grim til genial, men at Roomster er fiksere end ærkerivalen Citroën Berlingo, er der udbredt enighed om.

Man skal ind i Roomster for rigtigt at sætte pris på designet. Her åbenbarer den tjekkiske rumbil sig som en schweizerkniv, der løser flere opgaver på en gang: Foran personbil med lave, velstøttende sæder, behagelig kørestilling og fin finish over alt. Forruden er smal som et skydeskår og sammen med halvbuen på sideruderne, giver det en intim - nogle vil mene indeklemt - rumfornemmelse. Som i en sportsvogn indstiller man instinktivt blikket på uendeligt i Roomster.

På bagsædet er oplevelsen stik modsat. Her er lys, luft og løftede sæder, der giver widescreen-udsigt hele vejen rundt. Selv små børn opdager både lastbiler, heste og vindmøller undervejs, og som enhver forælder ved, giver udsyn ro på bagsmækken. Vi placerede en seks- og en fem-årig heromme i hver deres autostol, og sjældent har vi set så mange smil og strittende pegefingre på bagsædet.

Bliver børnene søvnige, klarer Roomster også det. De tre separate bagsæder kan vippes bagover i hvilestilling med et snuptag. Eller for den sags klipses helt ud, hvis Roomster skal agere varevogn. Bag kæmpebagklappen skjuler sig et overdådigt bagagerum, der sluger alt fra store herrecykler til vaskemaskiner.

Bare ikke en opslået barnevogn som i Citroën Berlingo: I Roomster må man skille kasse og understel ad for at få barnevognen med. Og så er det midterste bagsæde så smalt, at Berlingo fortsat er valget, hvis familien har mere end to børn.

Til gengæld overhaler Roomster de franske rivaler, når det gælder køreegenskaber.

Tjekkerne har givet Postmand Per sportstøj på med en stram, men komfortabel affjedring og en styring, man næsten kan skære sig på. Sammen med en letgående kobling, kraftige bremser og et gearskifte, der klikker på plads som førnævnte foldekniv, gør Roomster det endelig sjovt at flytte rundt med hele familien.

Skoda tager sig godt betalt for fornøjelsen. Priserne starter ganske vist lige under 200.000 kroner, men så må man nøjes med tre cylindre og 64 heste. En motorkraft så beskeden, at selv Skoda kun anbefaler den til bykørsel.

Så virker den næstmindste Roomster med 1,4 liters motor, som vi tester her, mere harmonisk. De 86 heste slider bravt i det og bliver først højrøstede ved 130 km/t. For langt de fleste vil 1,4-udgaven til 213.000 kroner være det oplagte valg.

Nærmest perfekt bliver Roomster med 1,9 liters dieselmotor, som vi også har prøvet. De 105 seje bryggerheste har kræfter til at sætte fart i både familie og ferieoppakning, og kører alligevel 18,5 km/l i snit. Så er det til at leve med, at motoren raller lidt uopdragent i tomgang - oppe i fart dæmper den sig klædeligt.

Desværre er prisen derefter: 263.000 kroner er ikke blot mange penge, men også 52.000 kroner mere end en tilsvarende Citroën Berlingo. Roomster har dog noget, konkurrenterne mangler: Esp, elektronisk antiskrid, er standard, hvilket bør være et must for nutidens familier: Når børnene skal cykle med hjelm, skal far og mor selvfølgelig også køre med elektronisk støttehjul.

Komfortudstyret er der heller ikke fedtet med: Selv den mindste Roomster har behageligheder som aircondition, fartpilot, cd-radio samt varme i forsæder og spejle.

Roomster har kvaliteterne til at vippe Berlingo af pinden som familien Danmarks drømmebil. Køreoplevelsen er i top, varevognspræget væk og designet både frækt og funktionelt. Og så appellerer Roomster på samme tid til tidens mænd og kvinder med både hårde og bløde værdier, og en meget moderne evne til at multitaske. For kernefamilien på udkig efter en bil, der både er sjov og smart, rummelig og praktisk og gør sig lige godt foran caféen og blå stue, er Roomster svær at komme udenom.