Virker »Det Danmark, du kender«?

POLITIKO har bedt vores faste panel bestående af en lang række af landets fremmeste kommunikationschefer og politiske kommentatorer vurdere Socialdemokraternes nye kampagne, »Det Danmark, du kender«.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt afsluttede sin nytårstale med de ord, der skulle gå hen og blive et nyt valgslogan »Det Danmark, du kender«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Arne Hardis, politisk redaktør på Weekendavisen

»Socialdemokraterne vil vise, at de kan levere tryghed i en utryg tid. Det er den position, DF ellers høster opbakning fra. Reformamok kaldte de sig før, nu hedder det, at de gennemførte reformer for at redde velfærden. Men det er op ad bakke. Gennem tre år har billedet været reformamok, det er ikke let at viske ud. Kampagnen kan virke: De forankrer reformerne i klassisk socialdemokratiske hensigter. Sent, men rigtigt.«

Astrid Haug, formand for Dansk Kommunikationsforening

»S vil prime op til folketingesvalget og vise, at man trods reformiver ikke går ind for store forandringer. Målet er naturligvis at vinde valget. Det er en meget klassisk kampagne med fokus på avisannoncer og outdoor. Sociale medier er ikke tænkt ordentligt ind i kampagnen, og den del virker­ amatøragtig anno 2015.«

Erik Meier Carlsen, journalist og forfatter

»Omsider forsøger Socialdemokraterne at indtage den plads, som de Radikale på den ene side og DF på den anden var i gang med at berøve dem. Garanten for, at Danmarks nødvendige tilpasning til modernisering og globalisering foregår på en måde, hvor udsatte grupper kan regne med lydhørhed og beskyttelse. Det var den position, S tabte under udlændinge­debattens gennembrud sidst i 1990erne og det følgende årti. Kun ved at lade det blive et valg om Helle T., hvor hun repræsenterer og tager det fulde ansvar for den førte politik, kan partiet opnå, at vælgerne accepterer nedskæringer og tilsyneladende valgløfter som nødvendige bidrag til at forsvare velfærdsstaten.«

Helle Ib, politisk kommentator på Børsen

»S vil fremstå som det trygge og velkendte i modsætning til eksperimentet (Venstre) og fremhæve Thorning personligt i forhold til den mindre populære Løkke. Jeg tror, at kampagnen kan noget i forhold til at opbygge god stemning omkring S og statsministeren personligt – men den kan ikke stå alene som valgkampagne. Man må forvente, at der kommer mere visionære, fremadrettede, konkrete bud på, hvad Socialdemokraterne vil med magten.«

Jarl Cordua, vært på Radio24Syv-programmet »Cordua & Steno«

»De vil forsøge at skabe sympati og anerkendelse for, hvad der i Socialdemokraternes øjne er deres formål med at sidde i regering, nemlig at sikre den velfærdsstat som de fleste vælgere bakker varmt op om. De vil vække vælgerne til igen at tro på S som velfærdsstatens garant. Det vil virke, men næppe i tilstrækkelig grad. Spørgsmålet er, om den slags kampagner overhovedet bliver opfattet af de vælgergrupper, man ønsker at få i tale. Mange af dem læser slet ikke avis. Budskaberne er næppe stærke nok til at få folk til at forlade især DF for at søge mod S. De mangler ­simpelthen en grund til det.«

 

Mark Ørsten, professor i kommunikation, journalistik og social forandring på RUC

»Kampagnen spiller på den usikkerhed som store dele af befolkning føler, når de hører ord som internationalisering, globalisering, europæisering osv. I en stor del af befolkningen er der stigende skepsis imod EU og andre følger af internationalisering og international konkurrence. Denne kampagne skal fortælle vælgerne, at S passer på Danmark, og at tingene ikke vil blive lavet (for meget) om. Det er en klassisk tryghedskampagne, som vi kender fra DF. Socialdemokraterne er begyndt at tale til deres kernevælgere igen, og de vælgere har de brug for, hvis de skal gøre sig håb om at vinde valget. Men det er muligvis too little too late, da S har brændt mange broer til netop denne vælgerskare med den politik, de har ført.«

Torben K. Andersen, politisk redaktør, Mandag Morgen

»Partiet forsøger at koge valgkampen ind til en direkte duel mellem Thorning og Løkke i forventning til, at hendes politiske lederskab, styrker og troværdighed ligger langt over Løkkes. Samtidig rækker Thorning hånden ud til de mange skuffede vælgere og forsøger at frame et billede af S som det trygheds­skabende parti. Partiet opnår langt hen ad vejen det, det vil.

Kampagnen kan virke meget bagud­skuende, fattig på visioner og mangler svar på de store udfordringer. Omvendt er V mildest talt heller ikke særligt konkret med, hvad de vil med Danmark de næste fire år. Og lykkes det for S at få gjort valgkampen til en direkte duel mellem Thorning og Løkke med fokus på tryghed, lederskab og troværdighed, kan det være den rigtige medicin.«

Per Rystrøm, direktør i Operate

»Der er tre mål med kampagnen. Stats­ministeren skal have skabt en forbindelse til centrale vælgere, der skal tales direkte til de vælgere, som S har tabt til DF, og så skal jorden gødes for et angreb på V, om at de med nulvækst vil sætte »det Danmark« over styr. Jeg tror godt, at kampagnen kan styrke statsministerens image. Men det kræver et længere træk at vinde DF-vælgerne tilbage. Det er rigtigt at styrke Helle Thornings image. Og det er klart S, der skal vinde DF-vælgerne tilbage, så det er også centralt. Men hvis det skal vinde valget, skal S lave kant til Venstre på et område, hvor de har vælgerne på deres side. Og S skal have en fortælling, som peger mere på fremtiden og ikke kun på det mere defensive »du kender«.

Michael Ulveman, direktør i Ulveman og Partners

»Helle skal være Mor Danmark, der passer på os – mod de stygge fætre Lars, Kristian, Søren og Anders. Partiet opnår at fremstille Helle Thorning som en stærk og sympatisk kvinde, der trods alle nederlag og politiske dumheder kæmper videre. Og det er vel det stærkeste, de har at spille med. Jeg ser kampagnen som første salve. Et forsøg på endelig at give befolkningen en fornemmelse af Helle Thorning, som man aldrig rigtig har fornemmet som statsminister. Men kampagnen er alt for tilbageskuende til at være effektiv. Derfor forventer jeg, at det er en følje­ton. Ellers giver det ikke meget mening.«