Venstre: Vores afgiftslettelser til benzinbiler er godt for den grønne omstilling

Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, afviser kritik af, at den tidligere regerings afgiftssænkning på større benzin- og dieselbiler skader den grønne omstilling.

Tommy Ahlers (V) kalder det positivt for den grønne omstilling, at danskerne skifter deres biler ud med nye benzinbiler, selv om CO2-udledningen fra nye biler stiger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er godt for omstillingen til grønne biler, at den tidligere VLAK-regering sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti i 2017 gjorde større og dyrere benzin- og dieselbiler billigere ved en afgiftssænkning.

Det mener Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, selv om nye tal fra Danmarks Statistik viser, at CO2-udledningen fra nye biler fra 2018 til 2019 steg med 3,6 procent – en stigning, eksperter kæder sammen med afgiftsændringen.

»Afgiftsnedsættelsen har fået flere til at udskifte deres bil med en nyere og bedre benzinbil. Selv om jeg gerne havde set tallet falde (CO2-udledningen, red.), er det en god ting, for de nye biler er bedre end de gamle biler,« siger han.

Tommy Ahlers (V), klimaordfører

»Derfor skal vi også give en garanti til bilbranchen og allerede nu love, at vi også fortsætter med den lave afgift på elbiler i 2021.«


Ahlers mener, at det haster med at få danskerne til at købe flere grønne biler, og derfor peger han på den tidligere regerings målsætning om en million grønne biler i 2030 og en transportkommission, der i løbet af 2020 kommer med anbefalinger til, hvordan målet kan nås.

»Vi skal i gang med det nu, og derfor skal vi også give en garanti til bilbranchen og allerede nu love, at vi også fortsætter med den lave afgift på elbiler i 2021.«

Men det er jo jeres afgiftslempelse fra 2017, hvor I gjorde større benzin- og dieselbiler billigere, der er med til at sende nye CO2-udledende biler ud på vejene?

»Men ser man på bilsalg i hele Europa, er den generelle tendens, at man oftere går fra en dieselbil til en benzinbil, når man skifter bil, og en benzinbil har et højere CO2-udslip. Afgiftssænkningen har gjort, at udskiftningen i den danske bilpark er steget, så selv om vi ser et hop fra 2018 til 2019, er det godt, at vi får skiftet den gamle bilpark ud, så det ikke tager 15 år som i dag, men kommer ned på ti år. I det store billede mener jeg, at det er godt, at vi har skubbet forbrugerne hen, hvor de skifter biler hurtigere ud. Og ser man ned i tallene, er det, der driver udviklingen mest, at man køber en ny, ofte lille, benzinbil i stedet for den gamle lille dieselbil.«

Det er også drevet af, at der bliver solgt flere SUVer og andre store benzin- og dieselbiler, hvor f.eks. den storsælgende Nissan Qashqai blev 17.600 kr. billigere. Så har det vel også en effekt på CO2-udledningen, at I har gjort de større benzinbiler billigere?

»Det har en effekt på det bilmiks, der er kommet, men vi kan se på tværs af alle nye biler, at den største driver er udskiftningen til benzin frem for diesel, men jeg tror bare, at det i det store billede også er godt af andre grunde end klimaet. Det er også godt for luftforurening og for sikkerhed, og isoleret på klima vil jeg stadig sige, at det var det rigtige at gøre, for det er positivt, at vi får en hurtigere omsætningshastighed i udskiftningen af bilparken.«

Bedre at komme af med gammel Citroën

Ville det ikke have været bedre for den grønne omstilling at skrue op for afgiften på benzin- og dieselbiler og lave yderligere tiltag for elbiler for at sætte endnu mere skub i omstillingen til flere grønne biler?

»Dér er det, vi bare gerne vil have, at transportkommissionen kommer med et bud på, hvordan vi kan sørge for, at det går så hurtigt, som vi gerne vil have. Vi valgte indtil da at sige, at generelt skal afgifterne ned på et lavere niveau, hvor vi lå helt i top før, og det mener jeg stadig er godt, så danskerne generelt kan køre i en bedre bil, og udskiftningen kan gå hurtigere mod den bil, danskerne skal køre i lige om lidt, som gerne skulle være en helt grøn bil, f.eks. el eller brint.«

Og indtil da lever du fint med, at der kommer mange nye biler ud på vejene, som udleder en masse CO2?

»Jeg havde da ønsket, at de her tal gik den anden vej, men der skal vi lige huske, at det kun er nye biler relativt til 2018, og det vil sige, at hvis jeg sælger min gamle Citroën C1, der er otte år gammel, og køber en ny, selv om det skulle være en ny benzinbil, så forurener den jo stadig mindre. Så det er positivt, at jeg køber en ny bil,« siger Tommy Ahlers.