Venstre vil sænke ambitionerne for omstridt Togfond

Der er blevet brugt penge, som ikke findes, til at finansiere Togfonden, mener Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Han vil have forligspartierne til at sænke ambitionsniveauet.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Agata Lenczewska-Madsen

Der er i den grad behov for at sætte tæring efter næring for partierne bag Togfonden DK, som skal give et historisk løft til de danske jernbaner.

Sådan siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), efter tre af de fem partier er begyndt at tvivle på, hvorvidt den planlagte finansiering af den 28,5 milliarder kroner dyre infrastrukturplan holder stik.

»Der er behov for et serviceeftersyn af Togfonden. Det står klart, at der er et kæmpe hul i finansieringen, og det hul er ikke blevet mindre, efter der er indgået en atomaftale med Iran. Derfor er partierne bag aftalen nødt til at sænke ambitionsniveauet, så vi ikke farer ud og bruger penge, der ikke findes,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Togfonden, der blev gennemført i januar 2014 af Socialdemokraterne, de Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, er finansieret af en øget beskatning af visse selskabers olieproduktion i Nordsøen.

Prisen på olie er dog langt lavere end forventet, og udsigten til fortsat lave priser på oliemarkedet får SF, Enhedslisten og DF til at tænke i alternative finansieringsmuligheder, da beregninger foretaget af Kraka for Børsen viser, at der mangler minimum ni milliarder kroner i finansieringen.

SF og Enhedslisten mener, de mange milliarder skal findes i de kommende finanslove eller en særskilt aftale, men det bliver uden støtte fra regeringspartiet.

»Det lyder meget letkøbt, for realiteten er, at hvis man skal gøre det, så skal skatterne hæves, eller også skal man finde dramatiske besparelser andre steder. Der er rigeligt med formål til at bruge hver en krone, som vi kan finde i det statslige budget, og derfor kan Venstre heller ikke støtte op om at finansiere et kæmpe hul i et budget, som er kommet, fordi nogen har været alt for ambitiøse i forhold til realiteterne,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Dansk Folkeparti har i stedet meldt ud, at man kan skære nogle af projekterne fra i Togfonden. Eksempelvis vil DF skrotte den 4,3 milliarder kroner dyre togbro over Vejle Fjord.

Spareplanen lyder nærmere som en tilgang, Venstre kan støtte, siger Kristian Pihl Lorentzen:

»DF har erkendt, der mangler penge i budgettet, og derfor synes jeg, det er det eneste rigtige, som de melder ud. Nemlig at der må spares i den samlede pakke. Det er en god melding og et godt udgangspunkt for serviceeftersynet af Togfonden, som vi skal have i efteråret. Vi er nødt til at kigge på, hvor mange penge der realistisk set er, og så håber jeg, forligspartierne vil være med til at sætte ambitionsniveauet derefter.«