Venstre kritiserer udspil fra lufthavne og flyselskaber: »Man prøver at slippe billigt fra klimaregningen«

Et forslag fra Dansk Luftfart om at indføre en national klimaafgift på flyrejser batter meget lidt i klimakampen, mener Venstres klimaordfører, Thomas Danielsen. Han mener, at Dansk Luftfart med forslaget forsøger at få staten til at blåstemple sit grønne image. Klimaforsker Henrik Gudmundsson er positiv, men har et stort forbehold.

En afgift på 16,50 kroner pr. flyrejse er symbolpolitik, siger Venstre om Dansk Luftfarts forslag til at nedbringe CO2-belastningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Et forslag fra organisationen Dansk Luftfart om en klimabevarende flyrejseafgift får en lunken modtagelse af Venstre og Dansk Folkeparti, mens venstrefløjen i Folketinget er mere positivt stemt.

Dansk Luftfart, der blandt andet repræsenterer selskaber som Københavns Lufthavne, Billund Lufthavn, SAS og Norwegian, foreslår, at alle flyrejser fra Danmark fremover belægges med en afgift, og at de indsamlede midler bliver lagt i en uafhængig fond, der skal støtte forskning i grønne løsninger inden for flytrafik.

Dansk Luftfart ønsker, at der årligt skal komme 250 til 300 millioner kroner i fonden, hvilket svarer til en afgift på 16,50 kroner pr. flybillet, hvis man fordeler beløbet på antallet af flyrejser fra Danmark, der sidste år var 18,2 millioner.

Ikke imponeret

Forslaget imponerer dog ikke klimaordfører for Venstre Thomas Danielsen, der betegner det som flybranchens forsøg på at skaffe sig en statslig blåstempling af et initiativ, der mest har symbolsk betydning.

»Det skal primært tjene til at give flyselskaberne et grønnere image snarere end reelt at sænke klimabelastningen. Man prøver at slippe billigt fra klimaregningen, og det er ikke Venstres kop te,« siger Thomas Danielsen.

Klimaordfører for Dansk Folkeparti Morten Messerschmidt er mere positiv, men også han har forbehold.

»Det er fint, hvis flybranchen vil udvikle nye brændselsformer, så man kan få grøn omstilling. Når jeg alligevel er lidt skeptisk, er det, fordi jeg er bekymret for, om det kan påvirke rejsende til en uhensigtsmæssig adfærd. Det er eksempelvis ikke godt for klimaet, hvis en dansk afgift fører til flere transitflyvninger,« siger Morten Messerschmidt.

Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavne, mener i modsætning til Venstre, at det foreslåede beløb er så stort, at det kan gøre en »reel indflydelse på klimaet« og være med til at sænke CO2-udledningen på globalt plan.

Direktøren mener overordnet, at udviklingen af alternative brændselsløsninger er det rigtige svar på at begrænse flys klimabelastning. Ikke at danskerne samlet set flyver mindre.

»Vi fjerner ikke CO2-udledningen ved, at Danmark holder op med at flyve, men i stedet ved, at Danmark finder frem til løsninger, der kan fjerne udledningen. Det kan vi brede ud i hele verden,« siger Thomas Woldbye til Ritzau.

Ekspert: Det er ikke nok

Ekspert i klimaløsninger på transportområdet Henrik Gudmundsson kalder forslaget fra Dansk Luftfart »interessant og positivt«, men udtrykker også skepsis med hensyn til forslagets betydning for CO2-belastningen.

»Det er spændende og konstruktivt, at luftfarten selv vil være med til at mindske klimabelastningen, men jeg tvivler på, at det er tilstrækkeligt, hvis vi for alvor ønsker at gøre noget ved miljøbelastningen,« siger Henrik Gudmundsson.

I teknologisk henseende er den globale luftfart fortsat meget langt fra miljøvenlige løsninger, siger Henrik Gudmundsson, og selv om der eksperimenteres med biobrændsel og elfly, er de indtil videre at betragte som nicheløsninger, der ikke kan bruges i den skala, som klodens lufttrafik har.

»Det er fint at satse på forskning, men det er fortsat meget usikkert, om forskning overhovedet kan føre til brugbare alternativer. Lufttrafikken stiger år for år, og teknologisk vil det være meget svært at indhente denne udvikling, hvis den skal være klimavenlig. Det er usandsynligt, at man undgår at begrænse mængden af flyvning,« siger Henrik Gudmundsson.

I andre lande som Sverige og Tyskland er flyrejser allerede blevet belagt med væsentligt højere afgifter i et forsøg på at nedbringe antallet af flyrejser. Henrik Gudmundsson ser dog ikke afgifter i den udformning, flytrafikken har i disse lande, som den ideelle løsning.

»Afgifter på et par hundrede kroner pr. rejse har haft en vis adfærdsregulerende effekt, men det er stadig en meget indirekte måde at løse klimaproblemer på, idet afgiften ikke nødvendigvis fører til forskning i grønne alternativer. Det danske forslag peger derimod i retningen af disse alternativer, og det er i sig selv konstruktivt,« siger Henrik Gudmundsson.

Ifølge Venstres klimaordfører, Thomas Danielsen, er det også et problem, hvis Danmark går enegang med den form for afgift, som Dansk Luftfart har i tankerne.

»Det er Venstres holdning, at flyafgifter bør reguleres internationalt af FNs luftfartsorganisation eller som minimum af EU. Hvis man skal indføre adfærdsregulerende flyafgifter, der batter noget, skal de indføres så bredt som muligt,« siger Thomas Danielsen.

Indtil fælles internationale afgifter kan vedtages, bør Dansk Luftfart fortsætte med at undersøge alle praktiske muligheder for at nedbringe unødig klimabelastning, mener Thomas Danielsen. For eksempel ved at lade fly køre fra landingsbanen til terminalen på bæredygtig elkraft, samt købe endnu lettere materialer til indretning af fly.

SF: Det er et godt indspark

I Folketinget har venstrefløjen udtrykt sig positivt over for Dansk Luftfarts forslag. SFs klimaordfører, Signe Munk, betegner det over for Ritzau som et »godt indspark«.

»Det er rigtig positivt, at luftbranchen mener, at de skal bidrage til den grønne omstilling. Men ambitionsniveauet er til den lave side,« siger hun.

SF har tidligere foreslået flyafgifter på 60 til 400 kroner pr. billet.

Også de Radikale har foreslået at lægge afgifter på flyrejser pr. ton CO2-udledning.

»Det er en utrolig glædelig nyhed, at luftfartsbranchen er klar over, at der skal ske noget, men niveauet er lidt lavt,« siger miljøordfører Ida Auken til Ritzau.

Folketinget skal diskutere en klimalov i dette efterår, men først i 2020 skal partierne drøfte mere konkrete klimabesparende forslag – herunder dem, der berører luftfarten. Hvis Dansk Luftfarts forslag om en rejseafgift indgår i en større miljølovpakke, vil Venstre ikke sætte sig imod. Trods partiets skepsis.

»Hvis alle andre partier klapper i hænderne over forslaget, må vi tage det med. Det er ganske vist symbolpolitik, men symbolpolitik bliver også gennemført en gang imellem,« siger Venstres klimaordfører, Thomas Danielsen, til Berlingske.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger i en skriftlig kommentar til Ritzau, at han er glad for, at branchen melder sig på banen og tager ansvar.

»Regeringen vil sikre, at flybranchen også bidrager i klimaindsatsen – præcis, som der står i forståelsespapiret. Vi kan dog ikke lægge os fast på en konkret model endnu,« skriver han til Ritzau.