Venstre kører Løkke frem i ny kampagne

V-formand Lars Løkke Rasmussen bliver centrum for ny annonceoffensiv fra det borgerlige parti, der svarer igen på de seneste kampagner fra Socialdemokraterne.

Foto: Claus Fisker

Selvom vælgerne har vurderet Lars Løkke Rasmussen (V) som den mindst troværdige leder på Christiansborg, så kører partiet nu formanden helt i front i en ny kampagne.

Det sker i form af en annonceoffensiv, hvor Løkke bl.a. markedsfører partiets mærkesager om at gøre et godt sundhedsvæsen endnu bedre og om, at det skal kunne betale sig at arbejde.

»Flere skal overleve kræft, ventetiden skal være kortere, og vi skal i langt højere grad give patienten et sammenhængende behandlingsforløb med én patientansvarlig læge,« lyder det i en af annoncerne, der bliver bragt i morgen i digitale medier og trykte aviser.

I en anden annonce om partiets udlændingepolitik har V-lederen en mindre fremtrædende placering, som i stedet er overtaget af Latifa Ljørring, der tituleres som elektroniktekniker, men som også er byrådsmedlem for Venstre i Greve Kommune.

Den nye kampagne står i kontrast til de seneste annoncer fra Venstre, der fokuserede helt ind på tallet 454.215 kr., ligesom Venstre senest indrykkede annoncer, hvor finansminister Bjarne Corydon (S) var afbilledet og citeret for, at »havde det ikke været for Løkkes reformer, skulle vi spare 46,8 milliarder på velfærden«.

Det havde Corydon godt nok aldrig udtalt ordret, men citatet var ifølge partiet en »letforståelig udgave« af et svar til Folketinget fra finansministeren.

Det bliver en præsidentvalgkamp

Ifølge politisk ordfører Inger Støjberg (V) kommer kampagnen nu, fordi »det trækker lidt op til et valg, når man ser, hvor mange millioner Socialdemokraterne i øjeblikket brænder af på annoncekampagner«.

»Vores kampagne peger fremad på, hvad vi vil, hvor man må konstatere, at Socialdemokraternes handler om, hvad de mener, at de har gennemført,« siger hun til Politiko.dk.

Føler I jer presset af, at Socialdemokraterne sprøjter budskaber udover aviser, busser og standere ved togstationer for tiden?
»Nej, jeg føler ikke et meget stort pres,men det er helt tydeligt, at Socialdemokraterne jo bruger ekstremt mange penge. Efter min mening virker det nærmest lidt desperat, at man i sidste øjeblik prøver at overbevise danskerne om, at man ikke har snydt sig til magten, men det er nu engang det, de har valgt at bruge deres annoncekroner på.«

Hvorfor sætter I Løkke i front for denne kampagne, når hans troværdighed vurderes så lavt af vælgerne?

»Fordi Lars Løkke er vores statsministerkandidat. Jeg synes, det er helt naturligt, at han er i front. Og man kan lige så godt være ærlig og sige, at det bliver en art præsidentvalgkamp ligesom sidst. Derfor ser jeg det kun som naturligt, at Lars Løkke er i front for sådan en kampagne sammen med budskaber om vores politik.«

Risikerer han ikke at skygge for budskaberne?
»Nej, overhovedet ikke. Alle ved, at Lars Løkke Rasmussen er statsministerkandidat for den blå lejr. Jeg ser det kun som helt naturligt.«

Er jeres fornemmesle, at valget er lige på trapperne?
»Det er svært at sige, men man må konstatere, at gryden er ved at være i kog, så mon ikke hun pønser på et valg.«

Kampagneræset tager fart

Socialdemokraterne har siden nytår skudt tre kampagner afsted. I den første adresserede Thorning utilfredsheden med dele af regeringens politik og medgav, at »ikke alt har været lige populært«. I anden omgang handlede det om asylansøgere og udlændinge, der ifølge budskabet fra S-formanden skal arbejde, når de kommer til Danmark. Senest har partiet bl.a. turneret med budskabet om, at 40.000 danskere er kommet i job de seneste fire år.

Også SF og Enhedslisten lancerede hen over påsken hver deres kampagne.

Rød blok står i øjeblikket til 47,4 pct. af stemmerne, mens blå blok kan mønstre til 52,6 pct.