Venstre er ikke bekymret for tysk Femern-skepsis

Den tyske trafikminister er blevet bedt om at undersøge, om aftalen om Femern-forbindelsen kan genforhandles. Venstre peger på, at det er usandsynligt, at traktaten mellem de to lande vil blive brudt.

Det tyske statsrevisorat undrer sig over de stigende udgifter til Femern-forbindelsen og vil have undersøgt, om aftalen med Danmark kan genforhandles. Men det kommer næppe til at ske, udtrykker Venstre.

»Indtil nu har vi en traktat med Tyskland, og den er bindende. Der er en traktat mellem to nationer på højeste niveau,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Det tyske statsrevisorat, Bundesrechnungshof, stiller spørgsmålstegn ved, om det kan være rigtigt, at de tyske udgifter på oprindelig 800 millioner euro er eksploderet til 2,2 milliarder euro. Og de har nu bedt den tyske transportminister se på, om aftalen med Danmark kan genforhandles, da man frygter, at udgifterne kan stige endnu mere.

Så sent som fredag mødtes den danske transportminister Magnus Heunicke (S) med sin tyske pendant Alexander Dobrindt, og sammen afgav de en fælles erklæring til EU om solid opbakning til projektet.

Og det er da også en af grundene til, at Kristian Pihl Lorentzen tager meldingen om mulige genforhandlinger ganske roligt indtil videre.

»Det er selvfølgelig noget, der skal styr på også i forhold til Danmark. Så derfor er vi tilfredse med den fastlagte køreplan, at når vi når frem til september i år, så skal alle usikkerheder være ryddet af vejen. Så vi forventer, at tyskerne nu finder ud af, hvordan de står i forhold til projektet. Vi ved jo ikke, om tyskerne vil genforhandle. Der er politisk uenighed i Tyskland om sådan et projekt. Det er der også i Danmark. Selvom der er massiv politisk opbakning, så er der altid nogen, der er imod,« siger han.

Aftalen om Femern-forbindelsen blev oprindelig indgået i 2008, men siden da er der både indløbet ekstra omkostninger og masser af borgerprotester, lyder det, og derfor vil statsrevisoratet nu have transportministeriet i Berlin til at undersøge, om man kan starte forfra.

Statsrevisorerne i Bonn noterer desuden i en endnu ikke offentliggjort rapport, som TV-stationen NDR citerer fra, at de 2,2 milliarder næppe heller rækker, fordi planlægningen af de tyske vej- og jernbaneforbindelser ved Femern fortsat ikke er afsluttede.