Venstre-borgmester afviser Støjbergs skolelukninger

Overvægt af tosprogede elever er ikke en hæmsko for integrationen, lyder det fra Koldings borgmester, venstremanden Jørn Pedersen, som afviser Inger Støjbergs forslag om at lukke indvandrertunge skoler.

Overvægt af tosprogede elever er ikke en hæmsko for integrationen, lyder det fra Koldings borgmester, venstremanden Jørn Pedersen, som afviser Inger Støjbergs forslag om at lukke indvandrertunge skoler. Her et arkivbillede fra Amager Fælled Skole i København, hvor antallet af tosprogede har ligget på 40 procent, men nu er faldende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med 98 procent tosprogede elever lå Dronning Dorothea Skolen i Kolding øverst på listen over danske folkeskoler med elever med anden etnisk baggrund end dansk.

Men selv om skolen netop er blevet lukket på grund af faldende elevtal, afviser Koldings borgmester, Jørn Pedersen (V), at de mange tosprogede elever udgjorde et problem.

»Vi oplevede ikke, at integrationen blev hæmmet på grund af de tosprogede elever. Via en god faglig indsats og mange initiativer fungerede det faktisk. I forhold til andre skoler viste det sig også, at der var lige så mange elever på Dronning Dorothea Skolen, som gik videre i uddannelsessystemet og fik job,« siger Jørn Pedersen.

I tirsdagens Berlingske opfordrer Venstres politiske ordfører, Inger Støjberg (V), landets kommunalpolitikere til at lukke skoler med mange indvandrere. Den idé er hendes partifælle fra Kolding ikke med på.

»At sige at en skole skal lukke, fordi der er mange tosprogede elever, holder ikke vand i min verden. Det er de faglige og saglige kriterier, der må afgøre det. Når vi vurderer, om en skole bør lukkes, sker det ikke ud fra et integrationsspørgsmål, men ud fra om der sker den læring, der skal ske,« siger Jørn Pedersen.

Han erkender dog, at det »selvfølgelig ikke er ønskeligt med rene tosprogede skoler«.

»Det er absolut ikke formålet, at vi får skoler med 98 procent med anden etnisk baggrund igen. Mangfoldighed er en styrke, men mangfoldigheden kan også blive for stor,« siger han.

For at undgå, at de 88 elever fra Dronning Dorothea Skolen alle flyttede til naboskolen efter lukningen, inddelte Kolding Kommune området i fire nye skoledistrikter, så eleverne blev spredt ud over flere skoler.