Venstre afviser gratis ture over Storebælt

Det vil efterlade et »gigantisk hul« i økonomien at fjerne taksterne på Storebæltsforbindelsen, mener Venstre. Partiet afviser at støtte LA-forslag om netop afgiftsfri broture.

Foto: Erik Refner. Varslet forventes nu at blive ophævet klokken 20 mandag aften, skriver Sund og Bælt på sin hjemmeside.
Læs mere
Fold sammen

Det er økonomisk uansvarligt at fjerne taksterne på Storebælt. I hvert fald indtil gælden på den 18 kilometer lange bro- og tunnelforbindelse mellem Fyn og Sjælland er afviklet.

Det mener Venstre, som dermed pure afviser et nyt forslag fra Liberal Alliance om at gøre turene over broen gratis. Et forslag, som partiet agter at tage med de forestående finanslovforhandlinger.

»Vi går ikke ud og lover her og nu, at det skal være gratis at passere Storebælt. Det ville efterlade et gigantisk hul i økonomien, og vi kan ikke lige pege på, hvor de penge skal komme fra på finansloven,« siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han peger på, at der er nogle »meget stærke økonomiske realiteter«, som man er nødt til at forholde sig til, fordi Storebæltsbroen er bygget for lånte penge, som tilbagebetales af broens brugere.

»Der er stadig en restgæld på knap 25 milliarder kroner, som skal afvikles. Og der er meget store årlige vedligeholdelsesudgifter i størrelsesordenen 300 millioner kroner, hvis vi skal holde sådan et stort bygningsværk i tip top stand,« siger V-ordføreren.

Dertil kommer et krav om, at der skal være færgeforbindelse både nord for Storebæltsbroen - det vil sige Mols-Linien - og syd for Storebælt i form af LangelandsFærgen.

»Hvis man fjerner taksten på Storebælt, går de færger fallit få dage efter. Og så skal vi til at understøtte dem med meget store tilskud fra staten for skatteydernes penge,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Op til kommunalvalget i november sidste år lancerede Venstres regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V), og flere af partiets borgmesterkandidater ellers valgstrategien »Fremtidens Fyn«, hvor et af hovedpunkterne var ønsket om en gratis Storebæltsbro - eller i hvert fald en nedsættelse af taksterne.

Det er helt i tråd med partiets linje, at lokalpolitikerne og Christiansborg-politikeren har forskellige dagsordener, forklarer Kristian Pihl Lorentsen.

»Jeg synes, det er rigtig godt, at vores folk på Fyn kæmper lokalt for denne sag. Det ville jeg også gøre. Men nu er det min opgave at være landets trafikordfører, og jeg skal være ansvarlig for, at den samlede økonomi hænger sammen set med nationale briller,« siger han.

Lige nu vurderer Sund & Bælt, at gælden fra byggeriet af Storebæltsforbindelsen vil være tilbagebetalt omkring 2030, og Kristian Pihl Lorentzen afviser ikke, at der på sigt kan blive tale om lavere takster.

»Jeg tror aldrig, at det bliver helt gratis, men man kunne sagtens forstille sig en gradvis sænkning eller nogle rabatordninger.«

Selv om protesterne var store, da idéen om en Storebæltsforbindelse kom på dagsordenen, har brugerne i dén grad taget broen til sig, og sidste år kørte næsten 11 millioner køretøjer over broen.