Vejle er centrum i Togfond-finale

Forhandlingerne om Togfonden er i den afsluttende fase, men Dansk Folkeparti er ikke enig med regeringen i, at en togbro over Vejle Fjord er nødvendig.

Regeringen mener, der er råd til både regional opgradering af togstrækningerne, stikbane til Billund og Vejle Fjord-bro. Her ses den nuværende bro over Vejle Fjord. Fold sammen
Læs mere
Foto: PALLE HEDEMANN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skal der bygges en togbro over Vejle Fjord? Hvis ja, hvornår skal byggeriet så starte? Og skal der bruges af en såkaldt milliardbuffer for at sætte brobyggeriet i gang?

De 28,5 milliarder kroner i Togfonden er ved at blive spredt ud over de danske jernbaner, og regeringen har udformet det første skriftlige udkast til en aftale til forligspartierne - Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Men regeringen og Dansk Folkeparti er ikke helt enige. Oppositionspartiet vil have en jernbane til Billund og en opgradering af regionale togstrækninger fra blandt andet Struer til Herning i stedet for en togbro over Vejle Fjord, som regeringen til gengæld finder helt nødvendig, før pendlerne kan få fuldt udbytte af regeringens prestigeprojekt - den såkaldte timemodel.

Regeringen mener, der er råd til både regional opgradering, stikbane til Billund og Vejle Fjord-bro, men så skal der bruges af den buffer på fem milliarder kroner, som Dansk Folkeparti vil have indlagt i budgettet.

»Vi er ikke så voldsomt interesserede i at bruge af nogle penge, hvor vi ikke er sikre på, at de er der. Vi har aftalt med hinanden, at vi skal evaluere på det her i 2024, og derfor har aftalen hele tiden været, at vi skal lade en buffer stå på fem milliarder kroner. Den begynder man så at bruge af nu, og det, synes vi, er en dårlig idé. Det er blandt andet en af de ting, vi vil drøfte med ministeren i dag, altså om vi kan finde en anden løsning,« siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).

Dansk Folkeparti vil først have påbegyndt brobyggeriet over Vejle Fjord efter elektrificeringen af jernbanen er på plads i 2024-2026. Men det truer regeringens timemodel, der skal give tog på en time mellem de store byer, da der i så fald ikke kan komme flere tog forbi Vejle.

Midt i uenigheden står Enhedslisten, der også har været skeptisk med hensyn til en togbro over Vejle Fjord.

»Vi kan godt se, at de cirka 10 minutter, som Vejle Fjord-broen skaffer, ikke kan skaffes andre steder på banelinjen, så den har vi accepteret. Og vi synes også, at stikbanen til Billund Lufthavn og Billund i det hele taget med Legoland og Lalandia er en rigtig god idé,« siger trafikordfører Henning Hyllested (Ø).

Enhedslisten er klar til at starte projekter for alle 28,5 milliarder kroner i Togfonden og vil slet ikke anerkende, at der skal være en buffer på fem milliarder kroner, som Dansk Folkeparti insisterer på.

»Den der med, at der skulle være en buffer, har intet på sig. Der står ikke noget om det i Nordsø-aftalen,« siger Henning Hyllested med henvisning til, at Togfonden er finansieret med skattekroner fra de selskaber, der henter olie i Nordsøen. Og med henvisning til, at skatteminister Jonas Dahl (SF) onsdag understregede, at der vil være 28,5 milliarder kroner i fonden, uanset hvordan det går med oliepriserne og de medfølgende skatteindtægter.

Hvad sker der, hvis Dansk Folkeparti nægter at bruge af deres buffer og sætte gang i byggeriet af Vejle Fjord-broen?

»Så er de jo inde og pille ved en hovedhjørnesten i regeringens udspil, og så bliver der formentlig ingen aftale,« siger Henning Hyllested.

Regeringen vil gerne have landet en aftale om Togfonden inden nytår, da der skal forhandles en ny DSB-aftale til foråret, mens Dansk Folkeparti ifølge eget udsagn har god tid.

Enhedslisten, Dansk Folkeparti og regeringen mødes i Transportministeriet torsdag klokken 12, og der er afsat tid til yderligere forhandlinger torsdag aften, hvis en aftale er nær.