Valgkamp til det sidste i cyberspace

Med blogs, podcasts og politikerprofiler på MySpace og Facebook er internettet i denne valgkamp for alvor blevet brugt til at kapre stemmer.

I valgkampens sidste timer satte folketingskandidaterne jagten ind på internettet for at kapre stemmer og vælgere.

I det populære internet-community Facebook blev brugerne eksempelvis opfordret af politikerne til at huske at stemme.

Og det harmonerer fint med det generelle billede, der har tegnet sig i denne valgkamp. En undersøgelse, foretaget af Handelshøjskolen i København, viser nemlig, at valgkampen denne gang for alvor er rykket ud i cyberspace.

Anders har flere 'venner' end Helle
Blogs, podcasts, YouTube, MySpace, LinkedIn og Facebook. Partierne og kandidaterne har i langt højere grad end tidligere benyttet internettet og moderne, digitale mediekanaler til at komme i kontakt med vælgerne.

En lang række toppolitikere har eksempelvis oprettet profiler på Facebook og Myspace, hvor de har kunnet 'konkurrere' på antallet af digitale venner.

Statsminister Anders Fogh Rasmusen (V) har eksempelvis godt 3.800 'venner' på Facebook, mens Socialdemokraternes Helle Thorning-Schmidts digitale bekendtskabskreds er næsten lige så stor med godt 3.700 'venner'.

Handelshøjskolens undersøgelse viser dog samtidig, at den digitale bølge ikke er skyllet over partierne i lige så stort omfang. Enhedslisten bliver bl.a. nævnt som et parti, hvis valgkamp i mindre grad er foregået online.