V: S-kampagne er en tyndbenet kop te

Helle Thorning-Schmidts meldinger i Socialdemokratiets nye kampagne klinger hult, kritiserer V-ordfører Jakob Engel-Schmidt.

Læs mere
Fold sammen

»Jeg kan ikke få alle problemer til at forsvinde, men du kan være sikker på, at jeg vil passe på det Danmark, du kender.«

Sådan garanterer statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i en ny kampagne, som Socialdemokratiet lancerede fredag aften.

Men ifølge innovations- og iværksætterordføreren i Venstre, Jakob Engel-Schmidt (V), bygger kampagnen på et falsk politisk narrativ.

»Statsministeren siger, at hun ikke fortryder sine valg - heller ikke de upopulære. Hun hverken undskylder eller gør op med de store løftebrud, som regeringen tiltrådte på,« kritiserer ordføreren.

I kampagnen, som udover trykte avisannoncer i en række af lørdagens aviser også tæller en Youtube-video med statsministeren, forsikrer Thorning-Schmidt blandt andet, at hun aldrig kommer til at vælge de lette løsninger eller eksperimentere med velfærden. Særligt sidstnævnte udmelding stiller Venstre-ordføreren sig uforstående over for.

»Det klinger altså en anelse hult i og med, at kommunerne har oplevet minusvækst, og væksten i det offentlige har været meget lav i de seneste år,« siger han og fortsætter:

»Jeg bryder mig ikke om den måde, man hentyder til andre partiers politik. Det har aldrig været Venstres politik at eksperimentere med velfærden. Tværtimod er det det økonomiske grundlag, som vi lagde grundstenen til før valget, som Thornings regerings økonomiske princip bygger videre på.«

Ordføreren tror dog, at kampagnen vil føre til en god politisk debat om, hvad Folketinget skal bruge sin tid på frem mod det kommende valg, hvilket, han mener, er nødvendigt:

»Jeg er ret sikker på, at vælgerne er mere interesserede i at høre lidt om, hvad det er, man vil bruge magten til - både før og efter valget - end sådan en tyndbenet kop kampagne-te, hvor det er svært at finde ud af, hvad formålet er.«