V-ordfører: Vi havde for lidt fokus på DSB

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen erkender, at den tidligere VK-regering kunne have grebet tidligere ind over for det økonomiske uføre, der prægede DSB i årene 2007-2010.

Foto: Henning Bagger. »Der var nok for lidt fokus på produktiviteten i DSB frem mod 2011, og der var alt for store omkostninger. Blandt andet har IC4-eventyret kostet rigtig mange penge, og det samme har udbudseventyret i Sverige,« siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen,
Læs mere
Fold sammen

DSB er på rette vej med at genoprette økonomien, men ifølge Statsrevisorerne burde den tidligere VK-regering have grebet ind over for de økonomiske problemer allerede i perioden 2007-2010.

»Statsrevisorerne kritiserer, at transportministeren ikke handlede i tide, skønt ministeriet i perioden 2007-2010 var opmærksom på, at DSB i stigende grad havde væsentlige økonomiske problemer,« skriver Statsrevisorerne, der fører revisionskontrol med den offentlige forvaltning.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), erkender, at skiftende transportministre i VK-regeringen kunne have grebet ind.

»Der var nok for lidt fokus på produktiviteten i DSB frem mod 2011, og der var alt for store omkostninger. Blandt andet har IC4-eventyret kostet rigtig mange penge, og det samme har udbudseventyret i Sverige. Der har været mange fejldispositioner i DSBs ledelse, og vi kan ikke sige os fri for et politisk ansvar,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der dog hæfter sig ved, at 2011 blev et vendepunkt.

»I 2011, da Hans Christian Schmidt (V) var transportminister, erkendte han, at det kørte helt skævt. Han fik indført en ny ledelse, og siden 2011 kom der en genopretning og en effektivisering. Man er ikke i mål endnu, men 2011 blev et vendepunkt, og det er Schmidts fortjeneste,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Efter store underskud i 2010 og 2011 har DSB de seneste to år haft sorte tal på bundlinien. DSB slæber dog stadig rundt på en stor gæld på cirka 16 milliarder kroner. Statsrevisorerne kalder det »usikkert«, om DSB når målene i strategien »Sundt DSB« i 2014, sådan som DSB selv kalkulerer med.

Men den tvivl deler DSBs økonomidirektør, Stig Pastwa, ikke.

»De to målsætninger, vi har, er et resultat før af- og nedskrivninger på 2,65 milliarder kroner og en reduktion i den danske medarbejderstab på cirka 1.000. Vi har reduceret med 881 medarbejdere ved udgangen af 2013 og havde sidste år et resultat på 386 millioner kroner. Vi har stort fokus på begge mål, og vores klare overbevisning er, at vi nok skal komme i mål med »Sund DSB« i 2014,« siger Stig Pastwa.

»Som jeg læser rapporten, anerkender Statsrevisorerne, at vi er på rette vej. Og vi er selv ganske fortrøstningsfulde med, at vi nok skal komme i mål i år,« tilføjer han.