V og K: Stop alle IC4-togene omgående

Det kan kun gå for langsomt med at indstille de få IC4-tog, der rent faktisk kører, mener Venstre og de Konservative.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Send samtlige IC4-tog på værksted med det samme.

Sådan lyder meldingen fra Venstre og de Konservative, efter at der er fundet nye, alvorlige fejl på de italienskproducerede IC4-tog, som er gået fra skandale til skandale.

»Vi ser på det her med dyb alvor. Når Trafikstyrelsen taler om en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden, så må der skrides ind lynhurtigt,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Berlingske Nyhedsbureau.

Han er dybt uforstående over for, at der fortsat er 19 »aktive« IC4-tog, når skaderne ifølge Trafikstyrelsen kan medføre »en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden«, herunder risiko for afsporing.

Ifølge notater fra Trafikstyrelsen, som DR Nyheder har fået aktindsigt i, er der fundet tre eksempler på »materialebrud i lejeskålen« ved »forreste akselhjulleje«. Hændelserne - den seneste i marts - har hverken ført til afsporing eller personskader, men den tekniske udredning af problemerne med en revnet lejeskål er ikke opløftende.

»Hvis fagkundskaben siger, at togene er farlige at køre med, så skal man selvfølgelig sende dem på værksted for at få dem undersøgt,« siger de Konservatives transportordfører, Mike Legarth (K).

»Det er ganske enkelt uansvarligt at fragte passagerer i materiel, som har fået betegnelsen trafikfarlig,« tilføjer han.

Den borgerlige duo kræver et hurtigt svar fra transportminister Magnus Heunicke (S), som Berlingske Nyhedsbureau torsdag har forsøgt at få en kommentar fra.

»Vi må have ministerens svar på, hvad der er op og ned i det her, og hvorfor man ikke har valgt at standse togene med det samme i lyset af fejlene,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Trods problemerne har DSB ingen planer om at tage tog ud af drift. Men DSB er klar til at handle, hvis det bliver nødvendigt.

Trafikstyrelsen har givet DSB til på fredag til at komme med en midlertidig risikovurdering af togene. Den endelige risikovurdering og sikkerhedsvurderingsrapport skal være klar 15. maj.