V, LA og DF er enige: Sass' DSB-plan er håbløs

Socialdemokratiet skal tilsyneladende ikke regne med nogen bred politisk aftale om at samle al togtrafik hos DSB og stoppe alle udbud til private.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Venstre, LA og DF afviser alle Socialdemokratiets forslag om at samle al togtrafik hos DSB og stoppe alle udbud til private.
Læs mere
Fold sammen

Han har en plan.

Socialdemokratiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen, foreslår i Jyllands-Posten en bred politisk aftale om et stop for udbud af togdriften til andre end DSB.

Praktisk indebærer forslaget, at Banedanmark skal lægges sammen med DSB og i første omgang være 100 pct. statsligt ejet, men på længere sigt vil Socialdemokratiet gerne sælge ud af statens ejerdele til udvalgte investorer. Principielt lægger partiet op til et opgør med tanken om privat konkurrence på togdrift.

Men planen er dømt til at fejle, indvender transportordførerne fra Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti.

»Det, som Sass Larsen foreslår, er sovjetisk jernbanekommunisme. Hvis man vil samle det hele i en kæmpe mastodont uden konkurrence, er det håbløst og historieløst,« siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

»Det er ærgerligt, at Sass Larsen ikke har rådført sig med Socialdemokratiets mangeårige transportordfører Rasmus Prehn. Han kunne fortælle ham nogle realiteter: Især at Sass’ forslag ikke lade sig gøre inden for rammerne af EUs fjerde jernbanepakke, der kræver adskillelse mellem infrastrukturen og operatører.«

Til Jyllands-Posten argumenterer Henrik Sass Larsen bl.a., at kvaliteten af togdriften er blevet dårligere. Og han advarer mod, at togtrafikken risikerer at »havne i samme suppedas« som Postnord, hvis det nuværende »naturligt offentlige monopol« udfordres yderligere.

Ifølge LAs transportordfører Villum Christensen er selve analysen forkert.

»Sass Larsens begrundelse er, at vi skal udgå et nyt Postnord. Og at vi skal gøre op med Thatchers udlicitering. Han kan gå til sin egen produktivitetskommission, som den røde regering nedsatte. Der står, at det, det giver allerbedst værdi at udlicitere, er transportsektoren. Det samme viser erfaringerne fra landene omkring os,« siger Villum Christensen.

Synes du da, at togdriften er blevet bedre med den nuværende indretning?

»Nej, vi har ikke en god indretning. Det er jeg enig med Henrik Sass Larsen i. Desværre ser det heller ikke ud til, at det bliver bedre de næste fem-ti år, fordi der er så mange investeringer på skinnerne. Men det er ikke selve ejerskabet, der er afgørende – det er tænkningen bag,« siger Villum Christensen.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

LA-ordføreren forklarer, at der findes flere stationer, hvor togene i gennemsnit samler mindre end én person op. Hovedproblemet er i hans øjne, at vi har alt for mange toge med for få passagerer på for få skinner.

»Hør nu her: Transportudvalget var på studietur i Langeskov på Fyn. Det er den sidste nye station, og den kostede 115 millioner kroner. Stationen er så lang, som øjet rækker, og der var ikke et øje. Vi spurgte en DSB-medarbejder, hvor mange personer i døgnet, som pendler derfra til København. Svaret var 40. Stationen er god for de 40, men vi er for fanden nødt til at tænke over, hvordan vi bruger de infrastrukturpenge, der altid er for få af. Og vi skal væk fra tænkningen om statsbaner og de gode gamle dage,« siger Villum Christensen.

DFs transportordfører siger til Ritzau, at hverken problemerne i DSB eller Banedanmark løses ved at slå de to kolosser sammen:

»Det er i bund og grund et tåbeligt forslag. Og det vidner om, at vedkommende ikke har indsigt i transportpolitik,« siger Kim Christiansen til Ritzau.

Til gengæld er Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, betydeligt mere begejstret for Socialdemokratiets forslag.

»Henrik Sass Larsen vil have DSB tilbage på fællesskabets hænder. Samler lige min kæbe op fra gulvet - så starter festen:),« skriver hun på Twitter.

I løbet af efteråret mødes transportminister Ole Birk Olesen (LA) med de politiske partier for at drøfte fremtidens togdrift.