Ulovlig dansk støtte til ROJ TV

En dansk fond har givet en kurdisk TV-station over 100 mio. kr. i ulovlig støtte. To gange har myndighederne besluttet ikke at gribe ind.

Sammenstød mellem politi og demonstranter i forbindelse med sidste uges ransagning af ROJ TVs studier i Belgien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kurdiske TV-station ROJ TV har modtaget 118 mio. kr. fra en dansk fond, selv om danske myndigheder i adskillige år har anset uddelingerne for ulovlige.

Den Kurdiske Kulturfond har givet millionstøtten til ROJ TVs danske moderselskab Mesopotamia siden 2004, viser Berlingske Tidendes dokumentation, som for første gang giver et indblik i pengestrømmene til den omstridte TV-station, hvis danske sendetilladelse har forpestet forholdet mellem Tyrkiet og Danmark.

LÆS OGSÅ: Tilskud og uddelinger hos den Kurdiske Kulturfond

Civilstyrelsen, som under Justitsministeriet fører tilsyn med fonde, har gentagne gange bedt kurderfonden om at bevise, at dens donorer accepterer, at pengene gives videre. Det kræver loven. Men fonden har med nogle få undtagelser ikke leveret beviserne, og Civilstyrelsen har afgjort, at loven er blevet brudt. Ifølge loven skal fonden dermed pålægges at kræve pengene tilbage fra ROJ TV, men trods adskillige trusler - også om bøder og afsættelse af bestyrelsen - har Civilstyrelsen aldrig krævet tilbagebetaling, men tværtimod to gange besluttet at acceptere den ulovlige millionstøtte: I 2004 under daværende justitsminister Lene Espersen (K) og igen i 2008 under Brian Mikkelsen (K).

Justitsminister Lars Barfoed (K) vil på baggrund af Berlingske Tidendes oplysninger bede styrelsen om at gennemgå sagen på ny:

»Civilstyrelsen har oplyst over for mig, at sagen ikke har været forelagt Justitsministeriet og dermed heller ikke for mine to forgængere,« siger han.

LÆS MERE: Få alt om ROJ TV-komplekset - klik ind til vores sektion

I dag kan Berlingske Tidende også dokumentere, at Københavns Politi og Bagmandspolitiet under deres fem år lange efterforskning af ROJ TVs mulige forbindelser til det kurdiske PKK, som står på EUs terrorliste, har forsøgt at spore, hvor pengene til fonden og dermed ROJ TV i det hele taget kommer fra. Ifølge fonden er det fra indsamlinger blandt kurdere, men den har kun kunnet redegøre for en brøkdel af pengene. Politiets mistanke er, at de reelt kommer fra PKKs narkohandel og hvidvaskes gennem fondens uddelinger.

I forrige uge ransagede fransk og belgisk politi formodede PKK-kontorer og ROJ TVs studie ved Bruxelles pga. mistanke om bl.a. hvidvaskning.