»Ulideligt«, »løgn« og »Goebbelske dimensioner«: 12 DF-udfald mod DRs serier

Forholdet mellem Dansk Folkeparti og DRs store søndagsserier har altid været en kende anstrengt. Vi er taget på Tour de Kritik.

DRs tidligere dramachef Ingolf Gabold og DFs næstformand Søren Espersen. Fold sammen
Læs mere

Listen bliver ved at vokse. For den er igen gal med DRs måde at skildre vores fælles historie ifølge Dansk Folkeparti. Denne gang drejer kritikken sig om sidste afsnit af dokumentarserien »Historien om Danmark«.

En af de største kritikere af DRs skildringer har gennem årene været DFs næstformand. Søren Espersen, som ikke var sent ude til at give sit besyv med.

Til Ritzau siger han:

»Det var ikke dokumentar, det vi så. Det var en gang venstresnoet propaganda i helt stor stil,« og tilføjer:

»For eksempel en beskrivelse af modstandskampen uden Kaj Munk, uden Christmas Møller og uden modstandsgruppen Holger Danske.«

I 2016 vakte det opsigt, at DRs tidligere dramachef Ingolf Gabold fortalte, at flere af DRs mest sete serier har været politiske projekter for ham.

I et interview med Politiken 3. februar fortæller Gabold, at den omdiskuterede »1864«-serie var »et stykke politisk dramatik«, mens »Krøniken« var et projekt, som »med stor vægt fortalte, at Socialdemokratiet har skabt velfærdsstaten.«

Med serien »Borgen« var det »lidt mere forsigtig«, fortæller Gabold om serien, hvor Sidse Babett Knudsen spillede politikeren Birgitte Nyborg, der skabte midterpartiet De Moderate.

Dansk Folkeparti har ved flere lejligheder forholdt sig særdeles kritisk til en række af DRs store søndagsserier, som partiet har beskyldt for at være alt fra politiserende til historiefordrejende, og medlem af DRs bestyrelse for Dansk Folkeparti, Katrine Winkel Holm, har kaldt det »skandaløst«, at Gabold har lavet »propaganda for offentlige penge«.

Vi har været i gemmerne og fundet en stribe af de kritikpunkter, som DRs serier har affødt i Dansk Folkeparti. Vi skal helt fra »1864« over »Livvagterne« til »Taxa«.

Den generelle kritik

Dansk Folkepartis næstformand, Søren Espersen, til Politiken:

»Både i ’Krøniken’, ’Livvagterne’ og faktisk også helt tilbage til ’Matador’, hvor en radikal bliver fremstillet som modstandsmanden over dem alle, laver DR nogle verdensbilleder, der er helt skæve. Der var sgu ingen radikale, der var modstandsmænd under Anden Verdenskrig. Det generelle er, at dem med de ’forkerte politiske holdninger’, dem gør man også grimme i deres privatliv«.

Hvorfor skulle DR have en interesse i det?, spørger Politiken.

»Fordi de er røde. De hører til en bestemt politisk fløj, som de gerne vil fremme, og så kalder man det for fiktion og kunst«.

1864 (2014)

’1864’ handler om Danmarks nederlag i den Anden Slesvigske Krig. Serien er skrevet og instrueret af Ole Bornedal. Det er den dyreste tv-produktion i Danmark nogensinde med en pris på 173 mio. kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Arnesen, DR/Miso Film.

Søren Espersen, til BT:

»Det er ulideligt at se på, og ud fra de to første afsnit, jeg har set af »1864«, er det værre end nogensinde. Det er den allermest elendige film-serie, DR nogensinde har lavet.«

Pia Kjærsgaard til Berlingske:

»Den er tendentiøs, og den politiserer uden skam. Nutidens politik synes at ligge Ole Bornedal mere på sinde end fortiden, og det er gået helt galt. Det er demagogi, og det er helt urimeligt over for os, der håbede på en seriøs, historisk serie, men også over for den forudsætningsløse ungdom, der får en skrupforkert historieversion.«

Pia Kjærsgaard på Facebook:

Så følte DR sig nødsaget til at advare mod en anstødelig scene til indledningen af andet afsnit af 1864… noget med.nogle...

Opslået af Pia Kjærsgaard på 19. oktober 2014

Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen, til Berlingske:

»Når vi bruger 100 millioner kroner (budgettet for »1864« var 173 millioner kroner, heraf er 100 millioner kroner i 2010 givet som en særbevilling til DR fra Kulturministeriet, red.) til en historisk serie, så skal vi naturligvis sikre, at den historiske, faktuelle ramme er i orden. Derfor skal DR tilkoble et hold på to til fem historikere med speciale i den pågældende periode til at fange fejl.«

Borgen (2010)

Foto: Esben Salling.

Søren Espersen i debatindlæg i Politiken - inden serien blev sendt:

»Jeg ved nemlig allerede nu præcist, hvordan den serie bliver drejet. Serien er jo, som det øvrige tv-drama, vi hidtil er blevet præsenteret for, tilrettelagt af Danmarks Radios de røde lejesvende – personificeret af selveste den røde mester, Ingolf Gabold.«

»Først lige lidt om baggrunden for min sikre viden: Ingolf Gabolds samfundssyn er gennemgående banalt: De højreorienterede er magtgale, korrupte, uden social ansvarlighed, ufølsomme, klima-benægtere og racistiske. De venstreorienterede er alt det modsatte – og de kæmper stædigt og ærligt imod overmagten – og gør det med følsomhed og kærlighed og ofte med livet som indsats.«

Søren Espersen til Ekstra Bladet:

»Jeg vil gerne bare en gang imellem se en pædofil SF'er i en DR-dramaserie. Det ville være så skønt med sådan en. Men det får vi aldrig. Derimod får vi en omsorgsfuld, harmonisk og vidunderlig Sidse Babett Knudsen, der søndag efter søndag kommer igennem med alle de 'rigtige' humanistiske meninger. DR's stereotyper er igen helt klare.«

Livvagterne (2009)

Foto: Mike Kolöffel, DR.

Søren Espersen på sin egen hjemmeside:

»’Livvagterne’ med det urealistiske plot, hvor PET-folkene skal beskytte venstre-orienterede danske politikere mod dødstrusler. Virkeligheden er, at det er Pia Kjærsgaard, Anders Fogh Rasmussen, Naser Khader og Kurt Westergaard, der beskyttes mod islamister og autonome, mens mig bekendt ingen venstreorienterede politikere beskyttes. Altså rent digt, pjat og løgn. Typisk Gabold!«

Forbrydelsen (2007)

Foto: DR.

Søren Espersen til BT:

»Jeg har fået rigtig mange henvendelser og kommentarer fra folk, der ønsker at give mig ret i, at DR´s dramaserier styres af en flok røde lejesvende. Det er dygtigt håndværk med Goebbelske dimensioner. Det er dybt pinligt, men det er, hvad man kan forvente. Det ville også have været dybt overraskende, hvis vi ikke var blevet skildret på den måde. Det vil aldrig forekomme. Det vil være som at se sne i Sahara. Men folk er godt klar over det, og vi er derude, hvor vi griner højlydt.  DR udstiller i den grad sig selv, og blevet en parodi på sig selv.

Krøniken (2004)

Foto: Jørgen Jessen.

Søren Espersen til Jyllands-Posten:

»Jeg ved, at Jens Otto Krag er en karakter i filmen, og at man via ham skildrer den politiske udvikling i efterkrigsårene. Jeg synes, at det er meget betænkeligt, hvis man eksperimenterer med sandheden om den periode. Derfor bør man tage nogle forholdsregler og knytte et kobbel historikere og sagkyndige til produktionen. Man leger ikke med samtidshistorien i en serie, der vil lægge gaderne øde og som ’Matador’ blive et monument over sin tid.

Matador (1978)

Foto: Sandrew Metronome.

Søren Espersen til Politiken:

»En modstandsmand, der var medlem af Det Radikale Venstre, var lige så sjælden som sne i Sahara. Det tror jeg simpelthen ikke fandtes. Når man var modstandsmand, var man enten konservativ eller kommunist.«

Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen, siger i kølvandet på Ingolf Gabold indrømmelse, at det skal have konsekvenser:

Til Berlingske siger han:

»Det er befriende, at en DR-medarbejder endelig erkender, at de fører krig mod DF. Men det er også forargeligt. Jeg har tænkt mig at kalde Kulturministeren (red. Bertel Haarder) i samråd, for jeg kræver svar på, hvad han synes om det, der sker i DR.«

Artiklen er opdateret 23. oktober 2017 med oplysninger om DF-kritikken af tv-serien »Historien om Danmark«.