Troels Lund: Fornuftigt med specialelever i folkeskolen

Det afgørende er, at der gives den tilstrækkelige støtte til hvert barn, siger undervisningsministeren, efter at tre ud af fire kommuner vil flytte flere elever fra specialskoler til almindelige folkeskoler. Han forstår forældrenes bekymring.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

-  I Danmark skal vi være langt bedre til at bruge særlige metoder og frigøre ressourcer til ekstra støtte til at hjælpe elever med særlige behov som led i den almindelige undervisning. Det er et centralt element i regeringens folkeskoleudspil.

Det siger undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) i en kommentar til, at tre ud af fire kommuner vil flytte flere elever fra specialskoler til den almindelige folkeskole fra næste skoleår ifølge en rundspørge fra Berlingske Research.

- Det er meget fornuftigt at se på mulighederne for, at elever med særlige behov bedre kan rummes i den almindelige folkeskole. Jeg forstår naturligvis godt, hvis der er forældre, som kan blive bekymret for, hvordan det kan påvirke undervisningen i forhold til deres egne børn, siger undervisningsministeren, der samtidig understreger, at det er nødvendigt med ekstra støtte mv. i forbindelse med integration af specialskoleelever i den almindelige folkeskole.

Det kan f.eks. afhjælpes ved at flere lærere med specialpædagogiske kompetencer kan indgå i den almindelige undervisning.
 
- Det afgørende er, at der gives den tilstrækkelige støtte til det enkelte barn, siger undervisningsministeren.

Ifølge ham har udgifterne til specialundervisning været kraftigt stigende de senere år, og Danmark udskiller forholdsvis mange elever til specialklasser og specialskoler sammenlignet med Sverige og Finland.

En stor del af kommunerne vil ifølge rundspørgen fra Berlingske Research benytte overflytningen af specialelever til at spare penge på specialundervisningsområdet.

Sidste år viste en Gallup-undersøgelse, at 62 procent af forældrene er negative over for at inkludere flere elever med specielle behov i folkeskolen.