Transportminister vil til bunds i PostNord-sag: »Vi skal først og fremmest have analyseret de bekymringer, der har været rejst«

Tirsdag aften blev et anonymt brev – angiveligt afsendt af en whistleblower i PostNord – på et lukket møde runddelt blandt postordførere og transportministeren. Nu skal PostNord-koncernens interne pengestrømme analyseres. Imens afventer ministeren.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har iværksat en ekstern analyse af samtlige pengestrømme i PostNord-koncernen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Det er alvorlige anklager, der er rejst mod PostNord og virksomhedens datterselskab PostNord Logistics, »men vi kan jo ikke vide, om der er hold i det, og det er vi nødt til at få undersøgt nærmere«.

Sådan lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S) efter, at det er kommet frem, at han på et lukket møde skulle have udtrykt mistillid til PostNords ledelse.

Et flertal i Folketingets Finansudvalg bevilligede torsdag 100 mio. kroner til PostNord, så selskabet kan fortsætte driften det første halvår af 2020. Det er tidligere blevet kritiseret, at transportministeren først i 11. time sikrede en kapitalindsprøjtning, så danskerne kan modtage post i det nye år.

Foruden kapitaltilførslen til PostNord iværksættes der en ekstern analyse af blandt andet den samlede pengestrøm i hele PostNord-koncernen.

Det sker efter, at et anonymt brev er blevet sendt til en række folketingsmedlemmer. I brevet anklager en angivelig whistleblower fra PostNord ifølge Jyllands-Posten postselskabet for svindel og nepotisme.

»Der indgår en undersøgelse af PostNord Logistics, som gennem en længere periode har haft betydeligt underskud. Det giver anledning til uro i branchen, og det er det, der har svækket min tillid til PostNords håndtering af lige præcis den virksomhed,« siger transportministeren.

»Det er vigtigt at huske, at vi taler om et underselskab, der hedder PostNord Logistics. Det er ikke den del af virksomheden, der leverer pakker og breve i Danmark.«

Anne Valentina Berthelsen, SFs transportordfører

»Det er jo ikke kun ét anonymt brev. Der har i flere år været flere henvendelser, og det er også de øvrige spillere i branchen, der har pippet om PostNord.«


Benny Engelbrecht ønsker ikke at oplyse, hvor mange henvendelser han har fået vedrørende den mulige svindel, ligesom han ikke ønsker ikke at kommentere, hvilke pengestrømme der er tale om i den eksterne undersøgelse, og hvad hans bekymring i det hele taget bunder i.

Adspurgt om der er behov for en udskiftning i ledelsen i PostNord Logistics, svarer Benny Engelbrecht:

»Nu skal vi først og fremmest have analyseret de bekymringer, der har været rejst.«

Over for Jyllands-Posten har PostNord afvist anklagerne i det anonyme brev.

Flere advarsler

Regeringen indgik torsdag aftalen om penge såvel som den eksterne undersøgelse af PostNord-koncernen sammen med Radikale Venstre, SF og Konservative.

Ifølge SFs transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, er det godt, at der nu sættes en undersøgelse i værk.

»Anklagerne skaber selvfølgelig en tillidskrise, og for at vi kan få bugt med den, kræver det, at vi tager den tid, det tager at få undersøgt de anklager, der er rettet mod PostNord, og de forhold, der er internt i selskabet, for at man kan genoprette tilliden.«

Ifølge ordføreren har forhandlingspartnerne modtaget ikke bare én, men gentagne henvendelser om, at der foregår noget mystisk i PostNord og dets datterselskab:

»Det er jo ikke kun ét anonymt brev. Der har i flere år været flere henvendelser, og det er også de øvrige spillere i branchen, der har pippet om PostNord. Det er især datterselskabet, der hedder PostNord Logistics, og dets stykgodsmarked. Så det er ikke nye anklager, for brevet er ét blandt mange. Og det er vi nødt til at tage alvorligt,« siger Anne Valentina Berthelsen.

Ifølge Anne Valentina Berthelsen er det vigtigt for politikere at have is i maven:

»Vi har en befordringspligt, der også skal varetages på den anden side af nytår. Det var ikke muligt på så kort tid at få undersøgt anklagerne mod PostNord til bunds på en tilfredsstillende måde. Derfor synes vi i SF, at det var en god løsning at forlænge befordringspligten midlertidigt og samtidig indføre nogle undersøgelser og skærpede vilkår,« fortæller Anne Valentina Berthelsen.

Radikale Venstres transportordfører, Andreas Steenberg, peger på transportministeren som den, der skal afgøre, om der er behov for udskiftning i PostNords ledelse.