Transportminister: Metrolov er uhensigtsmæssigt strikket sammen

Loven bag det omstridte metrobyggeri i København er ikke hensigtsmæssigt strikket sammen, medgiver transportministeren.

Metrobyggepladsen ved Marmorkirken i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Loven bag det omstridte metrobyggeri i København er ikke hensigtsmæssigt strikket sammen. Det siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) ifølge Politiken.

Den politiske beslutning om at intensivere metrobyggeriet til gene for tusindvis af borgere blev truffet sidste sommer uden en ny offentlig høring og vurdering af konsekvenserne for miljø og mennesker. Beboerforeningerne ved Marmorkirken, hvor der snart skal arbejdes i døgndrift, har klaget og har fået afslag.

Transportministeren var i den sammenhæng mandag kaldt i samråd af Enhedslisten om statens efterlevelse af den såkaldte Aarhuskonvention, der også kaldes miljøets menneskerettighedserklæring.

Under samrådet forsvarede hun klagereglerne. Men i et interview med Politiken efter samrådet sagde hun, at hun ikke ville sammensætte loven på samme måde, hvis den skulle laves om i dag.

»I forhold til selve VVM-redegørelsen (vurdering af virkninger på miljøet, red.) skal man klage til domstolssystemet. Det er den måde, loven blev strikket sammen på i 2007,« siger Pia Olsen Dyhr.

»Jeg ville ikke strikke loven sådan sammen i dag,« siger hun til avisen.

Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø), undrer sig:

»Hun skulle da have sagt det på samrådet. Men det er glædeligt, at hun har den opfattelse. Det betyder jo, at ministeren godt er klar over, at man befinder sig på kant med Aarhuskonventionen«.

Han henviste under mandagens samråd til en aktindsigt, der viser, at trafikministeriet i august sidste år havde korrespondance med Kammeradvokaten om et udkast til lovforslag om en ændring af cityringsloven og et revideret udkast til lovændring.

Den korrespondance afviste trafikministeren at kommentere.

Beboerforeningerne omkring Marmorkirken efterlyser nu et klart svar fra Pia Olsen Dyhr:

»Det er yderst interessant, at Transportministeriet har haft et lovarbejde i gang omkring Cityringen, som ingen har haft kendskab til. Endnu mere interessant er det, at ministeren gang på gang under samrådet måtte ty til at tale sort om det. Ministeren skylder et klart svar,« siger talsperson for beboerforeningerne Kaj Larssen til Politiken.