Trafikforsker: Togfonden hænger ikke sammen

Lave oliepriser gør, at finansieringen af den stort anlagte Togfond ikke hænger sammen, mener et flertal af forligspartierne. Dermed hænger aftalen i en yderst tynd tråd, vurderer trafikforsker.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Togfonden DK, som efter planen skal give et historisk løft til de danske jernbaner, hænger i en meget tynd tråd. I hvert fald i sin nuværende form med Timemodellen, hvor rejsetiden nedsættes til en time mellem de store byer, som et fremtrædende punkt.

Det vurderer trafikforsker ved Aalborg Universitet Niels Melchior, efter det er kommet frem i Børsen, at der kan mangle i omegnen af ni milliarder kroner til finansieringen af Togfonden, fordi oliemilliarderne, som skal finansiere planen, ikke ser ud til at række.

»Hvis der mangler så mange milliarder fra beskatningen af olieproduktionen i Nordsøen, er der ingen mulighed for at få gennemført den plan, som man ellers var blevet enige om. En af grundstenene i forliget er, at Timemodellen skal indføres, men det kan ikke lade sig gøre, hvis man dropper togbroen over Vejle Fjord,« siger Niels Melchior til Berlingske Nyhedsbureau.

Finansieringsmodellen af Togfonden er kommet til diskussion, fordi prisen på olie er langt lavere end forventet. Og udsigten til fortsat lave priser på oliemarkedet får SF, Enhedslisten og DF til at tænke i alternative finansieringsmuligheder.

Dansk Folkeparti, som er med i forliget om Togfonden sammen med Socialdemokraterne, de Radikale, SF og Enhedslisten, foreslår netop at skrotte den 4,3 milliarder kroner dyre togbro over Vejle Fjord.

»Hvis ikke indtægterne fra Nordsø-beskatningen kommer, er der kun to muligheder. Den ene er at give Togfonden et tjek for at se, om der er elementer, der kan udelades eller gøres billigere. Den anden er at finde pengene på finansloven, hvor der i forvejen kommer til at mangle penge. Derfor foretrækker vi den første løsning,« siger transportordfører Kim Christiansen (DF) og fortsætter:

»Togbroen over Vejle Fjord er et af de meget dyre elementer i aftalen, og derfor er det et punkt, som vi foreslår at diskutere igen.«

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), mener dog, at Dansk Folkeparti er ved at løbe fra den indgåede aftale om Togfonden:

»Togfonden har taget højde for disse udsving i oliepriserne, og derfor er der en delaftale, der går ud på, at vi er parate til at finde pengene andre steder, hvis ikke oliepengene slår til. Derfor er det for slapt, når man melder ud, at ambitionen skal sænkes,« siger Rasmus Prehn.

I regeringspartiet, Venstre, mener man til gengæld, at der er behov for at sætte tæring efter næring for partierne bag Togfonden DK.

»Der er behov for et serviceeftersyn af Togfonden. Det står klart, at der er et kæmpe hul i finansieringen, og det hul er ikke blevet mindre, efter der er indgået en atomaftale med Iran. Derfor er partierne bag aftalen nødt til at sænke ambitionsniveauet, så vi ikke farer ud og bruger penge, der ikke findes,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Niels Melchior mener også, det er fornuftigt at tage en ny diskussion om jernbanedriften, da det indgåede forlig ifølge ham ser ud til at krakelere.

»Man nødt til se på, hvordan man skruer en ny plan sammen, for den nuværende udgave af Togfonden hænger ikke sammen. Det mest fornuftige vil være at konkludere, at man måske ikke kan få Timemodellen indført og i stedet se på, hvad man kan gøre af andre gode ting,« siger trafikforskeren.