Thulesen Dahl afviser at komme LA i møde på bilafgiften

Anders Samuelsen - Liberal Alliance Fotograferet i sit hjem i Horsens. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Topskatten er meget målrettet et af de sværeste emner, Liberal Alliance kunne vælge.«

Sådan lyder det fra DFs formand Kristian Thulesen Dahl i et interview med Berlingske op til partiets landsmøde i dag.

Kort inde i forhandlingerne om en 2025-aftale forekommer et blåt kompromis stadig som noget nær en umulig opgave. Og Dansk Folkepartis formand har svært ved at anvise, hvor partierne eventuelt kunne finde sammen, snarere tværtimod. Heller ikke når det handler om at halvere registreringsafgiften – et af Liberal Alliances andre krav til forhandlingerne – vil Dansk Folkeparti være med.

»Hvis de (LA, red.) pludselig kommer og siger, at de har fortrudt de ultimative krav, og spørger, om vi ikke i stedet kan finde en løsning på registreringsafgiften ved at sætte den yderligere ned, så synes jeg, det bliver lidt besværligt,« siger Kristian Thulesen Dahl.

Sidste år var Dansk Folkeparti ellers med til at sænke registreringsafgiften fra 180 til 150 procent. Men partiet er nu fast besluttet på, at hele afgiftssystemet for biler skal laves om, så det bygger på tekniske og klimamæssige principper frem for prisen, og derfor bør afgiften altså ikke sænkes yderligere.

»På et tidspunkt skal vi foretage den store omlægning, og den mulighed fortaber sig mere for hver gang, man siger, at nu giver vi lige registreringsafgiften et nøk mere nedad for at få enderne til at nå sammen,« forklarer Kristian Thulesen Dahl.

Bil = velfærd

Hos Liberal Alliance ærgrer det skatteordfører Joachim B. Olsen, at DF-formanden ikke vil levere på registreringsafgiften, som han kalder et »centralt ønske« fra partiet.

»At sænke registreringsafgiften er efter vores opfattelse en af de bedste måder at forbedre folks velfærd på. Det at have en bil i år 2016 er jo ikke et luksusgode – det er helt normalt og nødvendigt for rigtig mange mennesker,« siger han og bemærker, at han ikke ser en sænket registreringsafgift som en erstatning for partiets krav på topskatten. Derimod ligger det ud over det kendte ultimatum.

»Vores mandater rækker til mere end at få sænket marginalskatten med fem procent,« fastholder Joachim B. Olsen.