Thornings nye valgkampagne smager af nationalisme

Statsministeren er fuldt ud klar over at det kommende valg ikke mindst handler om at få tilbageerobret vælgere fra Kristian Thulesen Dahls folkeparti ved at få solgt fortællingen om, at det er Socialdemokraterne og ikke DF, der på en og samme tid kan sikre folket tryghed, økonomisk fremgang og en solidarisk velfærdsstat.

Michael Bjerre, Berlingskes politiske redaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

ANALYSE: Det smager af nationalisme og af at alt var bedre i gamle dage.

Vi taler om Socialdemokraternes slogan – »Det Danmark du kender« – i en ny stor valgkampagne i flere morgenaviser, på nettet og S-togstationer, og en del vil sikkert undre sig over, at den meget internationalt fokuserede statsminister Helle Thorning Schmidt optræder akkompagneret af et så tilbageskuende og nationalistisk slogan.

Et slogan som umiddelbart lyder som noget valgstrategerne i Dansk Folkeparti kunne have fundet på til en DF-kampagne op til folketingsvalget, der skal afholdes senest til september.

Men i virkeligheden er det ikke spor mærkeligt, at Socialdemokraterne i deres første valgkampagne i år retorisk lægger sig op ad DF og sælger sig som garant for »Det Danmark du kender«. Et udtryk som Thorning også kørte på i afslutningen af sin nytårstale 1. januar. For Socialdemokraterne er mere end nogensinde presset af Dansk Folkeparti, der i stor stil trækker traditionelle socialdemokratiske vælgere til sig på en dagsorden om, at DF sikrer danskerne tryghed, og at Danmark var et langt bedre sted, før landet ifølge DF gik i hundene på grund af flygtninge, åbne grænser og globalisering.

Thorning & Co. er fuldt ud klar over dette, og derfor handler det kommende valg ikke mindst om at få tilbageerobret vælgere fra Kristian Thulesen Dahls folkeparti ved at få solgt fortællingen om, at det er Socialdemokraterne – og ikke DF – der på en og samme tid kan sikre folket tryghed, økonomisk fremgang og en solidarisk velfærdsstat, sådan som Socialdemokraterne selv mener at have patent på.

For det er afgørende for S at få trukket stemmer tilbage fra DF, hvis Thorning igen skal indtage statsministeriet. Men S-kampagnen er samtidig en to-fløjskrig. For den er også rettet mod Venstre. Socialdemokraternes slagord spiller på, at hverken DF eller V kan sikre et Danmark du kender. I deres øjne vil deres to hovedmodstandere derimod »eksperimentere« med velfærden. Venstre med nulvækst. Dansk Folkeparti med en bølge af ufinansieret velfærd.

Spørgsmålet er så, om vælgerne tror på den. I kampagnen, som ruller de næste par uger, fokuseres der benhårdt på at sælge Thorning som sympatisk, jordnær og altid smilende. Når hun er sammen med verdensledere som Barack Obama. Når hun besøger hjemløse på Mændenes Hjem. Når hun får en »fuckfinger« i Fælledparken på Arbejderens Kampdag 1. maj. »Jeg ved godt, at ikke alt har været lige populært. Men jeg arbejder videre,« hedder det ledsagende citat i valgannoncen.

En moderlig statsminister. Fold sammen
Læs mere

Altså en statsminister, der trods modgang emmer af overskud. Ude som hjemme. Men i virkeligheden også en statsminister, der ved, at der skal en helt særlig strategi til for at vinde vælgere tilbage fra DF. Og som i sin nytårstale sågar tyede til at nævne det gamle S-ikon tidligere statsminister Anker Jørgensen for at understrege budskabet om, at »samfundet kan blive koldt og umenneskeligt, hvis ikke vi forstår at bruge velstanden på den rigtige måde«. For ingen valgsejr til Thorning hvis de mange frafaldne arbejdere ikke vender hjem i folden.

Under sloganet »Det Danmark du kender« har Socialdemokraterne netop offentliggjort en ny kampagne. Se den her. Fold sammen
Læs mere