Store forskelle i på kampagnebudgettet til valget

Nogle kandidater til folketingsvalget regner med at investere flere hundrede tusinde kroner i personlige valgkampagner, mens andre ikke bruger en krone. Forskere vurderer, at en stor pengetank ikke er afgørende for at blive valgt ind i Folketinget.

Der er enorm forskel på, hvor mange kroner og ører de enkelte kandidater til det kommende folketingsvalg har tænkt sig at kaste i valgmaskinen.

Det viser en rundspørge, som Kristeligt Dagblad har foretaget blandt ti folketingskandidater. De Konservatives spidskandidat i Københavns Omegns storkreds, Rasmus Jarlov (K), satser på at kunne bruge 400.000 kroner på den forestående valgkamp, mens Enhedslistens Pelle Dragsted (Ø) stiller op i Københavns Storkreds uden at bruge en rød reje på sin personlige kampagne.

Forskere ved Københavns Universitet bekræfter over for Kristeligt Dagblad, at der på landsplan er meget store forskelle i valgbudgetterne for de omkring 800 kandidater, som forsøger at blive valgt ind i Folketinget.

Efter valget i 2011 gennemførte professorerne Kasper Møller Hansen og Karina Kosiara-Pedersen en spørgeundersøgelse blandt kandidaterne, som blandt andet viste, at hver fjerde kandidat brugte mellem 0 og 5.000 kroner, mens hver sjette kandidat brugte over 100.000 kroner i forsøget på at få en valgperiode på Christiansborg.

»Men vores analyser viser også, at budgetternes størrelse ikke er så afgørende for, hvordan kandidaterne klarer sig. Det helt afgørende er, hvordan pengene bliver brugt, og jeg har set rigtig mange eksempler på, at der er blevet brugt penge i uanede mængder, uden at det har givet brugbare resultater. Men det er vel egentlig meget godt for demokratiet, at det ikke først og fremmest kommer an på, hvor mange penge man har til rådighed,« siger Kasper Møller Hansen til Kristeligt Dagblad.

Ifølge partiernes egne regnskaber blev der brugt 137 millioner kroner på valgkampen i 2011, men dertil kommer kandidaternes egne udgifter, der cirka er på yderligere 25-35 millioner kroner. Inkluderer man derudover værdien af alt det frivillige arbejde, som lægges i valgkampen, og indirekte støtte fra interesseorganisationer, blev der brugt over 200 millioner kroner på valgkampen i 2011, vurderer Kasper Møller Hansen.