Der skal ikke være forskel på størrelsen på en parkeringsbøde, alt efter om det er kommunen eller et privat selskab, der opkræver den.

I stedet skal loftet for en parkeringsbøde være på 510 kroner, som det i dag koster at parkere ulovligt på en offentlig parkeringsplads.

Det er et af i alt seks parkeringsforslag, som Danmarksdemokraterne og formand Inger Støjberg lancerer i Jyllands-Posten lørdag.

- Det er blevet det vilde vesten for parkeringsselskaberne, siger Støjberg til Ritzau.

- Man kan se parkeringsselskaber, der opkræver bøder på 900 kroner rundtomkring, hvor der på den kommunale front max må indkræves 510 kroner. Derfor synes jeg, at det er fornuftigt at sige, at der er et maksimumbeløb, og det er 510 kroner.

De private parkeringsselskabers brancheorganisation, Parkeringsbrancheforeningen, har tidligere forklaret de højere parkeringsafgifter med, at prisstigningerne følger "de almindelige omkostningsstigninger i samfundet".

For den kommunale afgiftspris på 510 kroner er ikke steget siden 2001, efter at der blev indført et skattestop fra politisk side. Ifølge Danmarks Statistik svarer 510 kroner i 2001 til godt 775 kroner i dag.

Inger Støjberg mener, at parkeringsselskaberne "driver rovdrift på bilisterne", og at parkeringsreglerne generelt er blevet for besværlige.

- Man må sige, at hvis man har et privat firma, der ikke laver andet end at opkræve p-bøder for folk, så har man selvfølgelig et incitament til at være ekstrem nidkær, og det er også min oplevelse, at det er man.

Hun har det dog "fint nok med, at der er private selskaber", der driver parkeringsvirksomhed, lyder det videre.

- Men det skal bare være sådan, at det er til at finde rundt i som bilist, og så det er den samme bødetakst for alle, siger Støjberg.

Hun foreslår også i Jyllands-Posten, at kommunerne skal aflevere en større del af deres p-indtægter til staten.

Det skal ske ved, at grænsen for, hvor meget en kommune kan opkræve per borger uden at blive modregnet af staten, skal sænkes fra 320 kroner i gennemsnit til 50 kroner i gennemsnit per borger.

Tal fra bilejernes organisation FDM viser, at kommunerne i 2024 havde bruttoindtægter på omkring 1,2 milliarder kroner i forbindelse med parkering.

Københavns Kommune stod for over halvdelen af de indtægter med over 700 millioner kroner i bruttoindtægter for betalingsparkering og parkeringskontrol.

Ifølge Jyllands-Posten er det kun Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der i dag afleverer nogle af deres p-indtægter til staten.

Danmarksdemokraterne og Støjberg foreslår videre, at de private parkeringsselskaber skal forpligtes til at udvikle en fælles app, der gælder for samtlige af selskabernes p-pladser.

Der er en lang række private parkeringsselskaber i Danmark som Q-Park, Apcoa, Parkzone og Copark.

/ritzau/