Støjberg: Det er noget pjat at sammenkæde annoncer med Thorning

Regeringen har lanceret sin annoncekampagne, som oplyser om forringede vilkår for flygtninge i Danmark. Der er behov for klare signaler, siger integrationsminister Inger Støjberg.

Foto: Asger Ladefoged

Flygtninge, der overvejer at sætte kursen mod Danmark, skal gøre det på et oplyst grundlag og tage det med i overvejelserne, at Danmark har strammet reglerne på flygtningeområdet.

Sådan lyder det fra udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V), efter regeringen mandag har indrykket annoncer i flere libanesiske aviser og netmedier med oplysninger om de forringede vilkår for flygtninge og migranter i Danmark.

Annoncen syv opregner forskellige tiltag, som flygtningene og migranterne skal tage højde for, hvis de beslutter sig for at søge mod Danmark.

»Annoncen er en fuldstændig nøgtern opremsning af de opstramninger, vi har foretaget os i Danmark, og det er fordi, regeringen og jeg ønsker at bremse tilstrømningen af flygtninge,« siger Inger Støjberg til Berlingske Nyhedsbureau.

Her er den danske version af annoncen. Artiklen fortsætter nedenunder:

Den danske version af regeringens annonce, som i dag indrykkes i fire libanesiske aviser. Fold sammen
Læs mere

Annoncen er blevet indrykket dagen efter, at omkring 275 flygtninge har brugt Scandlines’ rute mellem Puttgarden og Rødby til at komme ind i Danmark. Flere forventes at ankomme mandag, og det illustrerer behovet for en kampagne, mener ministeren.

»Søndagens hændelser, og det rykind, vi kommer til at se mandag, viser med al tydelighed, hvorfor det er vigtig at sende nogle klare signaler og give en fuldstændig nøgtern gennemgang af reglerne i Danmark,« siger Inger Støjberg.

Annonceteksten er ligeledes blevet hængt op på ti forskellige sprog på danske asylcentre.

»Når vi hænger annoncen op på asylcentrene, hænger det sammen med, at vi ved, de mennesker, der er i Danmark, selvfølgelig er i tæt kontakt med venner og familie i hjemlandet, og derfor er det vigtigt, at vi netop helt nøgternt informerer om de reelle betingelser,« siger Inger Støjberg.

I samme åndedrag afviser hun, at regeringens annoncekampagne vil få en negativ indflydelse på Helle Thorning-Schmidts (S) mulighed for at blive udnævnt som ny flygtningehøjkommissær i FN. Tidligere udenrigsminister Martin Lidegaard (R) har kaldt kampagnen »dårlig reklame« for Thorning.

»Det er noget pjat at kæde vores annonce sammen med Helle Thorning-Schmidts ønske om at få en international toppost,« siger Inger Støjberg.

»For en måned siden gik kritikken på, at det nærmest blev umuligt at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft på grund af tonen, og at Danmarks anseelse ville lide et knæk af at lave denne oplysning om de stramninger, vi gik til valg på og nu har gennemført, og nu forringer det åbenbart Thornings chancer for en toppost. Det giver jeg ikke meget for, og det er ren politik,« siger hun.