Statsministeriet har udbetalt for mange penge til kongehuset
Kongehuset, Statsministeriet og Finansministeriet har indgået aftale om tilbagebetaling.

Kongehuset, Statsministeriet og Finansministeriet har indgået aftale om tilbagebetaling.

Statsministeriet har begået en fejl og udbetalt for mange penge til kongen og dronning Margrethe.
Det meddeler statsminister Mette Frederiksen (S) i en skrivelse til Finansudvalget i Folketinget, hvoraf det fremgår, at der er udbetalt 300.000 kroner for meget i perioden fra april 2025 til marts 2026, skriver dr.dk.
Beløbet svarer ifølge skrivelsen til udvalget til 0,2 procent af den samlede udbetalte ydelse.
Årsagen til fejlen skyldes den indeksregulering, som skal ske to gange årligt i takt med udviklingen i Danmarks Statistiks lønindeks for statsansatte.
Statsministeriet har glemt at ændre det tekniske indeks i 2025, efter at Folketinget i 2024 vedtog en ny civillistelov, som regulerer årpenge til kongehuset.
Det er Statsministeriet, som sikrer, at der hver måned udbetales penge til kongen og medlemmer af kongehuset.
Der er, efter at fejlen blev opdaget, ifølge statsministerens skrivelse indgået aftale mellem Statsministeriet, Finansministeriet og kongehuset om, at den fejludbetalte ydelse betales tilbage i indeværende finansår.
Et flertal i Folketinget besluttede i 2024, at kongehuset skulle have et markant økonomisk løft i form af mere apanage.
Det skete i forlængelse af tronskiftet tidligere samme år, da dronning Margrethe abdicerede efter 52 år som regent.
To dage før tronskiftet varslede SVM-regeringen, at den ønskede, at kongehuset i fremtiden skulle have flere penge, da økonomien ikke har "afspejlet samfundsudviklingen siden 1972".
Pengene skulle understøtte "et moderne og fremtidssikret monarki", lød det dengang fra Mette Frederiksen.
Apanagen blev ikke sat op for dronning Mary, som i stedet blev omfattet af kongens årlige apanage på knap 123 millioner kroner.
Da dronning Margrethe var regent, fik hun 94 millioner kroner årligt.
Det fremgik af loven, at dronning Margrethe efter at være abdiceret skulle have 12 millioner kroner årligt til sine udgifter til personale og bolig.
/ritzau/