Staten tager mere kontrol over hovedstadens letbane

Forligspartierne er torsdag aften blevet enige om mere statslig styring af letbanen på Ring 3 ved København.

Byggeriet af Aarhus Letbane sætter sine »spor« på den store indkørselsvej Randersvej og også Statsrevisorerne kritik af Transportministeriet. Det vil forligspartierne nu forsøge at tage ved lære af i forbindelse med den planlagte letbane i hovedstadsområdet, lød det sent torsdag aften fra transportministeren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Staten skal have mere hånd i hanke med den planlagte letbane i hovedstadsområdet.

Det er samtlige partier i forligskredsen omkring det storstilede projekt blevet enige om på et møde i Transportministeriet torsdag aften.

- Vi er blevet enige om, at vi vil ændre modellen for letbanen i København, sådan at vi imødekommer den kritik, vi har fået fra Statsrevisorerne, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) efter mødet.

- Den nye model går ud på, at vi sikrer, at staten har et flertal i bestyrelsen, at vi får kvalitetstjekket budgettet, og at man får hensat det beløb i reserve, som staten ville sætte i reserve, hvis det var dens eget projekt, siger han.

Det er et uafhængigt revisionsselskab, der nu skal granske økonomien i projektet.

Transportministeriet har tidligere fået kritik af Statsrevisorerne for varetagelsen af medejerskabet af Aarhus Letbane.

Statsrevisorerne kritiserede blandt andet, at ministeriet har deltaget i anlægget af letbanen uden at sikre sig, at projektet er blevet drevet efter "tilstrækkeligt professionelle principper for budgettering og projektstyring".

Før selve anlægget af letbanen ved København kan begynde, skal Folketinget vedtage en anlægslov. Med torsdagens aftale ventes denne lov snart at blive en realitet.

- Det er et ønske, jeg har haft hele tiden, at vi kunne få de her ting gennemført hurtigt, sådan at vi kan nå at få loven vedtaget inden sommer.

- Så jeg er selvfølgelig glad, siger Hans Christian Schmidt.

Den 28 kilometer lange letbane skal forbinde 11 kommuner i hovedstadsområdet. I alt er der blevet brugt 400 millioner skattekroner på at forberede letbaneprojektet.

/ritzau/