Søvndal erkender fejl ved Kina-besøg

En Kina-kritisk tv-station skulle ikke være nægtet adgang til et pressemøde under Hu Jintaos besøg i Danmark.

Kinesisk statsbesøg. Udenrigsminister Villy Søvndal møder sin kinesiske kollega undenrigsminister Yang Jiechi fredag den 15. juni i Kajsalen i Eigtveds Pakhus. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2012) Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udenrigsminister Villy Søvndal (SF) erkender nu, at der blev begået en fejl, da en Kina-kritisk TV-station blev nægtet adgang til et pressemøde under den kinesiske præsident Hu Jintaos besøg i Danmark. Det sker ifølge DR i et svar til Folketinget.

- Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt, at NTDTV blev henvist til at anmode om poolplads via Kinas ambassade, og jeg har derfor anmodet om, at proceduren for fordeling af poolpladser ændrer sig således, at en sådan situation kan undgås i fremtiden, skriver Villy Søvndal.

Fejlen skyldes øjensynligt forvirring om NTDTVs status. Stationen er baseret i New York og forbudt på det kinesiske fastland, men sender på kinesisk.

Proceduren i forbindelse med ansøgninger om akkrediteringer til pressemødet var, at den kinesiske ambassade tog sig af ansøgninger fra kinesiske medier.

NTDTV, også kendt som NTD, henvendte sig flere gange til det danske udenrigsministeriums internationale pressecenter, men blev henvist til den kinesiske ambassade, da ministeriet ifølge DR anså stationen for at være kinesisk.

BNB