Socialdemokraternes »DF-kampagne« rammer rent

Socialdemokraterne har indtil nu lavet et bedre valgkampagnearbejde end Venstre, vurderer Politiko.dks faste kommunikationspanel. Politiko.dk har spurgt: Hvem har indtil nu lavet den bedste kampagne af S og V? 20 af panelets 40 medlemmer har svaret. 15 svarer »Socialdemokraterne«, fem svarer »ved ikke«. Her er svarene – råt for usødet.

Læs mere
Fold sammen

Svar: Socialdemokraterne.

»Socialdemokratiet har haft et tydeligt behov for at appellere til vælgere, som har forladt partiet til fordel for Dansk Folkeparti og Venstre pga. udlændingepolitikken. Både det DF-agtige slogan om det kendte Danmark og kravet om arbejde i Danmark forsøger ret konsekvent at imødekomme det behov. Venstres kampagne om det moderne kontanthjælpsloft led under den manglende lyst til at spille ud med egen politik, mens der intet problem var med at udpege problemet op til præcist kronebeløb.«

Arne Hardis, politisk kommentator og redaktør på Weekendavisen

Svar: Socialdemokraterne

»Socialdemokratiet forsøger at tage kampen op med DF, og det er tilsyneladende lykkes. Man taler »dansk«, og man lægger afstand til »det fremmede« på en måde, der ikke er skinger. Men venlig – symboliseret ved Helle Thorning-Schmidt. Det kan og skal lokke de mindst hidsige vælgere tilbage, og det er lykkes­ indtil videre.

Venstre er i vildrede og deres aktiviteter præget af intern modsætning. Kampagnen 424.... er en feberredning, der har givet partiet flere problemer. Dels er man ikke forberedt på indholdet, og dels er man i vildrede med de politiske konsekvenser. Det er grundlæggende en hidsig kampagne, der står i modstrid til statsmandslogikken.

Så S formår at udnytte positionen, leder og perspektiv i én enhed, mens V er ramlet ud i forskellige modsætninger.«

Johannes Andersen, lektor i politisk kommunikation, identitet og deltagelse ved Aalborg Universitet

Svar: Socialdemokraterne

»Det er altid med en vis skepsis, at man skal bedømme kampagnernes effekt og gennemslags­kraft. Men i tilfældet med Socialdemokraternes to store kampagner har de i den grad været med til at trække vælgere hen over midten. Partiet har været i stand til at prime valget om værdier og tryghed. Naturligvis har terrorangrebet også styrket Thorning-Schmidt som en statsleder og landets statsminister. Men kampagnerne har indtil videre haft den ønskede effekt: Kynisk at gå benhård efter at gafle endnu flere DF-vælgere og få dem tilbage i folden.

Venstres »Fremtids«-kampagne har være solidt kampagnearbejde med et klassisk oppositionsbudskab – vi skal se fremad. Vi har visioner, vi har bud på fremtiden. Men spørgsmålet er, om vælgerne så vælger Venstre som regeringsbærende parti i fremtiden? Kampagnen »Det skal kunne betale sig at arbejde« er et godt slogan, som alle kan være enige om. Det spiller også på Venstre som selverklæret arbejderparti. Ikke mindst i lyset af, at LO har trukket støtten til Socialdemokraterne. Alligevel endte Venstres kampagne om de mange penge, som en familie på kontanthjælp kan modtage om året, helt galt. For det første kunne partiet ikke svare på, hvad beløbet så skulle være på. Det tog ellers ikke CEPOS fem minutter at regne på tallene. Derudover kan (vil) Venstre ikke forklare, hvad deres »moderne kontanthjælpsloft« betyder før og efter valget. Derudover er det en klokkeklar udfordring for partiet, at Venstre ikke kan spille Løkke mere på banen i valgkampen og i kampagner på grund af hans blakkede ry og rygte.«

Jon Kiellberg, politisk analytiker og kommunikationsrådgiver i Kiellberg Kommunikation

Svar: Socialdemokraterne

»Bag alle teknikaliteter er S-kampagnen koncentreret om at styrke Helle-figuren, som en »man mærker«. V-kampagnen går mere op i teknikaliteter. Den står dermed strategisk meget svagere end S-kampagnen. Og da Venstre ikke kan køre tilsvarende på Lars-figuren, så er det ikke usmart gjort af S.«

Klaus Kjøller, lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet

Svar: Socialdemokraterne

»Socialdemokraterne har en meget mål­rettet kampagne mod de vælgere, de har tabt til særligt DF. Samtidig træder Helle Thorning-Schmidt frem med personlige kommentarer, så man får fornemmelsen af, at hun står bag. Venstres kampagne mangler, at vælgerne kan mærke Lars Løkke. Han er klar afsender, men det er ikke ham, der taler som person i teksterne. S slår endvidere V på fakta i den direkte dyst. Venstre har en række angrebspunkter, som er godt valgt, men hvor bevisførelsen halter i selve annoncerne.«

Per Rystrøm, direktør i Operate

Svar: Socialdemokraterne

»Socialdemokraternes ­kampagne er mere stilren og med klare budskaber. Dog savner den visioner. Venstres kampagne er mere uklar i budskabet. Endelig »sælger« Helle Thorning som leder og person (visuelt og tillidsmæssigt) bedre end Lars Løkke, og da begge partier kører valgkamp med deres leder i front, kommer det til at gøre en forskel­.«

Rikke Andreasen, lektor på RUC med speciale i kommunikation

Svar: Ved Ikke

»Det er to glimrende kampagner, som er meget forskellige. Den ene slår på alt det, man mener er glimrende ved den nuværende regerings politik, og den anden slår på noget af det, der er i vejen med Danmark, og som bør laves om.«

Jarl Cordua, vært på Radio24Syv-programmet »Cordua & Steno«

Svar: Ved ikke

»Begge kampagner rammer deres mål­grupper. Især på de sociale medier, hvor man kan målrette sin kommunikation til de grupper, der formodes at sympatisere med budskaberne.«

Lars L. Nielsen, direktør for Public Affairs i PrimeTime Kommunikation

Svar: Socialdemokraterne

»Venstres kampagne blev skudt ned af talblind og kom hurtigt til at handle mere om Venstre, og hvad Venstre egentlig vil frem for at rette fokus mod den politik, som V prøvede at lancere.«

Mark Ørsten, professor i journalistik på RUC

Svar: Socialdemokraterne

»Socialdemokraterne gik i offensiven allerede i januar. Det kom bag på de fleste, og de har i det hele taget været lidt frækkere end Venstre ved at gå i offensiven dér, hvor de andre er svage. Venstre har helt sikkert mere i posen, så det er kun en mellemtid.«

Michael Ulveman, direktør i Ulveman & Partners