Socialdemokraterne roser ny LO-kampagne

Det er rigtigt godt, at LO har lanceret en ny kampagne med sine mærkesager, mener Socialdemokraternes gruppeformand, der ser flere S-værdier i den partipolitisk uafhængige kampagne.

Foto: Jeppe Bøje Nielsen.
Læs mere
Fold sammen

Der er ingen direkte støtte til Socialdemokraterne i en ny LO-kampagne, som hovedorganisationen har lanceret sammen med FTF. Men den manglende støtte bekymrer på ingen måde Socialdemokraternes gruppeformand, Leif Lahn Jensen (S).

Formanden roser derimod fagbevægelserne for at sætte ord på mærkesager og lave en politisk kampagne, der sigter efter bedre forhold for lønmodtagerne.

»LO har også før lavet upartiske kampagner, og det skal de også gøre. Så jeg er på ingen måde bekymret. Det vigtige for mig er, at de går ud og signalerer, hvad de vil, og hvilke værdier og politiske tiltag de vil have,« siger Leif Lahn Jensen til Berlingske Nyhedsbureau.

LO og FTFs kampagne ved navn »Sammen skaber vi værd« indeholder i alt 22 politiske forslag med fokus på arbejde til alle, gode job og kvalitet i velfærden.

Leif Lahn Jensen opfatter flere af forslagene som direkte identiske med Socialdemokraternes mærkesager, og han frygter derfor ikke, at partiet vil miste stemmer på kampagnen.

»Det med social dumping, arbejdsmiljø og mere uddannelse er jo netop noget af det, vi har brugt rigtig mange kræfter på de sidste tre år. Så det bekræfter egentligt bare mig i, at vi har nogle fælles værdier på de områder, og det behøver vi da ikke gå ud og sige sammen,« siger han og fortsætter:

»Jeg synes, at de da endelig bare skal gå ud og sige det, de mener, og det gør de jo også her. Jeg er ikke bekymret for det. Jeg synes kun, at det er godt, og det skal de gøre. Jeg er jo glad for, at der er nogen, der går ud og siger det, som vi rent faktisk gør.«

Under valgkampen i 2011 bakkede LO op om Socialdemokraternes plan »Fair Løsning«, men det har ifølge Berlingske været FTFs forudsætning for det nye og tætte samarbejde med LO, at sidstnævnte kappede sine bånd til Socialdemokraterne.

I alt 100 fagforeninger står bag LO og FTFs nye kampagne, og de to organisationer kalder i en kronik i Berlingske samarbejdet for »et historisk partnerskab«.