Småsnak om vejret skal styrke vuggestuebørns sprog

Vuggestuebørn skal få et bedre sprog ved blandt andet at tale om vejret. Regeringens projekt skal afprøve, hvordan de yngste børn bedst muligt kommer i gang med at snakke.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vejret har alle dage været et af danskernes foretrukne samtaleemner. Og nu skal det testes, om snak om byger, solskin og kraftige vindpust kan hjælpe vuggestuebørnene til at udvikle et sprog hurtigere og bedre.

Som led i et nyt satspuljeprojekt kan kommuner søge om at blive en del af et forsøg om sprogudvikling i vuggestuer og dagpleje.

Målet er at være med til at bryde den negative sociale arv, fortæller minister for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby (V):

»Der er nogle børn, der i høj grad har behov for, at deres sprog bliver udviklet yderligere i daginstitutionerne. Vi kan også se, at der er meget stor forskel på, hvor meget sproget er udviklet, når de starter i skolen. Og det er et problem, hvis der er børn, der ender med at komme bagefter i skolen, fordi de ikke har fået nok sproglig stimulering i vuggestuen,« siger hun.

Projekterne kan blandt andet bestå i at hænge billeder af forskellige vejrfænomener op og snakke med vuggestuebørnene om de forskellige vejrlig.

Baseret på tidligere projekter har man en god idé om, at børnenes sprog udvikler sig positivt med lidt hjælp. Som led i det nye projekt skal der også udvikles en indsats målrettet forældrene, så de kan snakke med derhjemme.

»Det vigtige er, at man drager nytte af de forskningsresultater, der ligger i forvejen. Nu må kommunerne byde ind og melde sig til, hvis de vil have del i puljen,« siger ministeren med henvisning til de otte millioner kroner, der er afsat.

Kommuner kan frem til 1. februar næste år ansøge om at blive en del af projektet, der er forankret i Trygfondens Børneforskningscenter ved Århus Universitet i samarbejde med Rambøll og en række udenlandske forskere.

Projektet, der er døbt »Styrket sprogudvikling for 0-2-årige i vuggestue og dagpleje« løber frem til 2018.

»Hvis der derefter er rigtig gode resultater, så kan man jo kigge på at udbrede dem,« afslutter ministeren.