Skoleledere: Brug lektiecafeer i stedet for at kritisere

Skolelederforeningen mener ikke, der er tale om tvungne lektiecafeer, hvis skoleskemaet byder på lektielæring midt på skoledagen. Forældrene bør i stedet omfavne lektiecafeerne.

De danske skoleelevers forældre skal ikke kritisere skolerne for at lægge lektiecafeer ind midt i skoleskemaet eller i slutningen, inden SFOen åbner. I stedet bør de omfavne lektiehjælpen til børnene.

Det siger formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, efter at flere forældre har klaget til Forældrenes Lands­forening, FOLA, over, at visse skoler har lagt de nyindførte lektiecafeer midt i skemaet, eller inden skolefritidsordningen åbner. Det er lig med tvungne lektiecafeer, mener FOLA.

»Vi vil ikke kalde det tvungen lektiecafe. I stedet opfordrer vi forældrene til at sige ja til det, der i lovgivningen hedder lektiecafe, men som bliver kaldt mange andre ting rundt omkring på skolerne,« siger Claus Hjortdal.

Han betegner den planlagte lektiecafe-tid som en del af den »understøttende undervisning«.

»Vi kalder den studietid, fordybelsestid eller andre ting. Vi opfordrer til, at børnene får de her timer, så de kan blive så dygtige som muligt,« siger Claus Hjortdal.

I sidste ende er de danske skoleledere, der står bag skemalægningen, havnet i situationen på grund af det politiske kompromis, der skabte den nye folkeskolereform, hvor lektiecafeerne er blevet indført.

»Det er konsekvensen af noget politisk makværk, hvor man har indgået et politisk kompromis, som skal indføres lokalt. Rundt omkring i udkantsområderne, der kører bussen ikke, så børnene kan ikke komme hjem, og SFOen har kommunen har besluttet at lukke, indtil alle elever har fri, og så har man lavet et tilbud til børn, som alligevel skal være på skolen,« siger Claus Hjortdal og fortsætter:

»Så siger vi til forældrene: Kom til fornuft og lad børnene komme ind i den understøttende undervisning og få noget ud af det, i stedet for at de skal rende rundt ude på legepladsen under opsyn. Det er ikke kvalitet, men konsekvensen af et politisk forlig.«