»Skatteyderne kommer ikke til at betale en krone til Femern-forbindelsen«

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kan ikke forstå kritikken af Femern-projektets økonomi, som den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet har fokus på i en ny bog.

Læs mere
Fold sammen

»De beregninger, vi har, viser klart, at skatteyderne ikke kommer til at betale en krone til Femern-forbindelsen.«

Det siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), til den kritik, som den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen ifølge Jyllands-Posten kommer med i en ny bog om Femern-forbindelsen.

Knud Erik Andersen kritiserer projektet for at hvile på et økonomisk usikkert grundlag, som medfører en stor efterregning til vores efterkommere. Den kritik er trafikordføreren overhovedet ikke enig i.

»Vi mener, at der er lavet nogle meget forsigtige og konservative beregninger for hele det økonomiske grundlag, og der er en robust økonomi i projektet,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

»Dem, som kommer til at betale for det her, er hovedsageligt tyskerne og svenskerne, og så selvfølgelig de danskere, som kører over bæltet, hvad enten det er personbiler eller lastbiler. Så jeg kan ikke nikke genkendende til kritikken,« uddyber han.

Ifølge ordføreren forventer Venstre, at den 19 kilometer lange tunnel under Femern Bælt vil bidrage markant til Danmarks samlede samfundsøkonomi. Han slår fast, at man snart vil få beregningerne efterprøvet, når Folketinget om et år skal vedtage anlægsloven til Femern-forbindelsen.

»Så får vi regnet det hele igennem én gang til - plus at vi så har nogle helt faste priser for, hvad det koster at bygge forbindelsen. Der kommer vi på sikker grund, så jeg er slet ikke nervøs for økonomien i Femern-projektet,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Byggeriet af tunnelen kan påbegyndes, når Folketinget endeligt har vedtaget anlægsloven. Det blev i 2011 besluttet at lave forbindelsen som en tunnel under Femern Bælt frem for en bro.