SF: PISA skal ikke bruges som bibel

PISA-målingerne bør altid læses med forbehold, og skolepolitikken skal ikke indrettes efter resultaterne, lyder det fra SF.

ARKIVFOTO 2011 af læsning i folkeskolen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

PISA-resultaterne, der viser de 15-årige skoleelevers faglige niveau inden for matematik, naturfag og læsning, er blot et pejlemærke for niveauet i skolen og bør læses med forbehold. Det siger SFs folkeskoleordfører, Pernille Vigsø Bagge (SF) efter offentliggørelsen af PISA-resultaterne for 2012.

»PISA er jo blot et af mange pejlemærker for elevernes faglige niveau, men PISA er hverken den vigtigste eller den bedste måling på, hvordan det går danske skoleelever. Vi skal bestemt ikke indrette hele vores skolepolitik på PISA, som de borgerlige gjorde, hvor man brugte PISA som bibel og begyndte at teste til højre og venstre blot for at opnå en bedre placering – ikke for at skabe en skole med større faglighed og bedre trivsel,« lyder det fra Pernille Vigsø Bagge i en skriftlig kommentar.

Flere forskere har da også tidligere været ude med kritik af PISA-undersøgelsen, og den danske professor i statistik Svend Kreiner konkluderede i sommer, at ranglisten ikke viser noget om elevernes faglige niveau i forhold til elever fra andre lande, og at den ikke kan stå alene.

»Det er oplagt, at man skal være varsom med, hvad man bruger PISA-resultaterne til i dansk skolepolitik, fordi det ganske enkelt ikke er muligt snævert at sammenligne skoleelever i vidt forskellige lande,« siger Pernille Vigsø Bagge.

STEMMER PISAS BILLEDE AF DEN DANSKE SKOLE MED DIT SYN PÅ SKOLEN? SKRIV DIN MENING TIL BOJ@BERLINGSKE.DK PÅ MAX 500 ANSLAG MED FORNAVN, EFTERNAVN, HJEMBY OG GERNE FOTO. SÅ BRINGER VI UDVALGTE LÆSERKOMMENTARER PÅ B.DK OG I AVISEN.

DESUDEN KAN DU I MORGEN, ONSDAG KL. 12, STILLE SPØRGSMÅL TIL PROFESSOR NIELS EGELUND LIVE HER PÅ B.DK.

Hun sætter ligesom undervisningsminister Christine Antorini (S) sin lid til, at folkeskolereformen kan løfte elevernes faglighed og trivsel, men vurderer, at resultaterne ikke nødvendigvis kan måles i PISA-resultaterne alene.

»Faglighed, trivsel og mønsterbrydning er og skal være klare mål for den danske folkeskole, og her skal vi da bruge PISA-målene som ét blandt flere pejlemærker. Men det er da klart, at vores mål med folkeskolen naturligvis ikke skal dikteres af OECD-målinger, der jo også bygger på statistik fra for tre år siden. Målene skal være styret af viden fra en dansk sammenhæng og en dansk skolehverdag,« siger Pernille Vigsø Bagge.