SF: Parti-smileyer er »glimrende«

Så meget åbenhed om partistøtten som muligt, lyder meldingen fra SF, der bakker op om S-forslaget om at tvinge virksomheder til at offentliggøre, om de sponsorerer politiske partier.

Holger K. støtter forslaget om, at virksomheder skal skrive tydeligt på deres hjemmesider, om de sender sponsorkroner efter partierne Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Spørger man SF, kan der næsten ikke være nok åbenhed om partistøtten i Danmark.

Derfor bakker næstformand Holger K. Nielsen (SF) også fuldstændig op om den socialdemokratiske arbejdsmarkedsordfører Leif Lahn Jensens (S) forslag om, at virksomheder og butikker skal tvinges til at lægge åbent frem, om de støtter politiske partier økonomisk.

»Det lyder glimrende. God idé. Der skal være så meget åbenhed som muligt omkring de ting, så det støtter vi fuldt ud,« siger Holger K. Nielsen.

Leif Lahn Jensen foreslår, at virksomheder skal skrive tydeligt på deres hjemmesider, om de sender sponsorkroner efter partierne, og at forretninger og banker skal skilte med, om de betaler politisk støtte. Ordningen skal minde om den nuværende smiley-ordning.

Desuden mener socialdemokraten, at producenter skal skrive tydeligt bag på deres produkter, om man som forbruger støtter et bestemt politisk parti ved at købe eksempelvis en liter mælk eller et par sko.

»Hvis det kan lade sig gøre at mærke selve produktet, er det da udmærket. Det er nok lidt vanskeligere, men det kan vel nok lade sig gøre at sætte et skilt op i forretningerne,« siger Holger K. Nielsen.

»På den måde har man mulighed for at vælge en butik fra, hvis man ikke ønsker at støtte et bestemt parti,« tilføjer SFeren.

Forslaget omfatter også den indirekte partistøtte fra eksempelvis fagbevægelsen, og det bakker Holger K. Nielsen ligeledes op om.