SF: Limfjordsbro er »hen i vejret«

Regeringen har onsdag indgået en trafikaftale med alle partier på nær Enhedslisten. Men SF har også valgt at holde sig udenfor den del af aftalen, der sikrer en bro over Limfjorden via øen Egholm.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er »hen i vejret« at bruge 6-7 milliarder på en bro, der ikke er behov for, siger SFs trafikordfører Karsten Hønge (SF), om en del af det trafikforlig, som regeringen og alle partier undtaget Enhedslisten indgik onsdag.

»Man lægger op til at bruge seks-syv milliarder på en bro, der ikke er behov for. Og så lægger man linjeføringen henover en ø, der har et rigt og spændende dyreliv,« siger SFs trafikordfører Karsten Hønge, der står uden for den del af forliget.

Karsten Hønge havde hellere set, at man havde lavet et tredje spor på motorvejen syd for Limfjordstunnelen.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er til gengæld glad for Limfjordsbroen.

»Det er uhyre vigtigt, at vi omsider har fastlagt en linjeføring for den tredje Limfjordsforbindelse. De lokale borgere, der længe har måttet leve uden vished for, om de ville blive eksproprieret, har nu fået vished,« siger han.

Der er afsat 43 millioner til ekspropriation i forliget.

Både Venstre og SF glæder sig over de 225 millioner, der er afsat til cyklismen. De skal blandt andet bruges til at gennemføre den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som transportministeren og justitsministeren lancerede i marts. Pengene vil blandt andet blive brugt på at anlægge såkaldte cykelbokse i vejkryds og forbedre uddannelsen af chauffører.

»Jeg glæder mig især over en pulje til medfinansiering til kommunale projekter, der skal forbedre forholdene for cyklismen,« siger Karsten Hønge.