Se citaterne: Så vilde var Venstre med skoleranglisten

Den ny undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) bryder med mange års politisk kamp for ranglister og åbenhed om skolers karakterer, når hun siger, at et tal ikke siger nok om en skoles kvalitet. Men for partiet Venstre har ranglisterne tidligere været en mærkesag.

Arkivfoto. Karen Ellemann og Ulla Tørnæs besøger en skole. Begge har tidligere stået på mål for, at det er en god idé at rangliste skoler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Stricker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En rangliste, hvor du ser, hvilke skoler der klarer sig bedst, og hvilke der klarer sig dårligst. Det er - måske - ikke længere Venstrepolitik.

I hvert fald har den ny undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) bevilget sig selv nogle måneders tænkepause, før hun afgør, om forældre igen skal kunne gå ind på Undervisningsministeriets hjemmeside og se, hvordan deres barns skole klarer sig i forhold til andre skoler.

I 2011 var Venstre ellers så rasende over, at daværende undervisningsminister Christine Antorini (S) fjernede ranglisten fra ministeriets hjemmeside, at partiet erklærede, at ranglisten fremover ville kunne findes på Venstres hjemmside.

Den værdipolitiske kamp om karaktererne mellem de røde og de blå partier startede helt tilbage ved Fogh-regeringens tiltræden i 2001, da Ulla Tørnæs (V) som undervisningsminister fik gennemført offentliggørelse af skolers og gymnasiers karakterer:

Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) februar 2002 i Jyllands-Posten:
»Det er et værktøj til at udvikle gymnasierne. Eksempelvis kan de steder, der ikke klarer sig så godt, hente inspiration af de gode eksempler ved at se på, hvad de gør anderledes og bedre.«

Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) marts 2004 i Berlingske:
»Offentliggørelsen af karaktererne kan bruges til at sætte fokus på kvaliteten i den undervisning, der foregår på den enkelte skole.«

Ministeriet offentliggjorde dog ikke deciderede ranglister over skolernes karakterer, men bare karaktererne ud for de enkelte skoler. Det gjorde det sværere at se, hvilke skoler der klarede sig bedst i landet, og hvilke der klarede sig dårligst.

Men i august 2005 offentliggjorde tænketanken Cepos deciderede ranglister over skolernes karakterer, og året efter igen kom Cepos med en rangliste over skolernes undervisningseffekt - det vil sige karaktererne, når der er taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund.

I august 2011 fik det Troels Lund Poulsen (V) til som den første undervisningsminister at offentliggøre egentlige ranglister over skolernes karakterer, der var korrigeret for elevernes socioøkonomiske baggrund.

Undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) august 2011 i Berlingske:
»Forældrene har krav på at vide, hvordan børnenes skole klarer sig. Er man i tvivl om, hvilken skole man skal vælge, kan man bruge den nye åbenhed, som ranglisten udgør.«

Ved regeringsskiftet i efteråret 2011 rykkede Christine Antorini (S) ind i Undervisningsministeriet, og hun har ikke været der mere end en uge, før hun fjerner Troels Lund Poulsens ranglister.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) oktober 2011 i DR Nyheder:
»Fra i dag vil der ikke være en officiel udhængning af dårlige skoler eller blåstempling af gode skoler. Det er helt urimeligt at lave en officiel liste over såkaldt gode og dårlige skoler baseret på ganske få informationer som for eksempel skolernes afgangsprøve. Det er mere vildledning end det er vejledning.«

Antorinis handling vækker vrede i Venstre, der kvitterer med at offentliggøre ranglisterne på Venstre.dk.

Folkeskoleordfører Karen Ellemann (V) oktober 2011 i Berlingske:
»Fremover vil ranglisterne være at finde på venstre.dk. Vi gør det af den principielle årsag, at vi mener, det ikke hjælper noget at holde oplysninger skjult. Det er misforstået af den nye minister, at hun fjerner listerne. Hun går et skridt tilbage.«