Sammenbrud i togfondforhandling

Sent i aftes brød forhandlingerne om regeringens togfond sammen. Dansk Folkeparti stillede i sidste øjeblik ultimatum om en letbane til Billund finansieret af staten. Regeringen afviser kravet blankt.

Forhandlingerne mellem Dansk Folkeparti, Enhedslisten og regeringen om en togfond brød i aftes sammen. Sammenbruddet skyldets ifølge transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) (billedet), at Dansk Folkeparti i sidste øjeblik stillede et ultimativt krav om en letbane mellem Vejle og Billund. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Forhandlingerne om regeringens stort anlagte togfond brød i aftes sammen, og det er uvist, om regeringen kan finde frem til en aftale med Dansk Folkeparti, som parterne ellers havde lagt op til i løbet af de seneste måneder.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti forhandlede indtil sent i aftes om en aftale, der skal fordele historisk store 28,5 milliarder kroner på togdrift ud over hele landet.

Ifølge et lækket forhandlingsdokument, som Berlingske er kommet i besiddelse af, havde regeringen ellers givet efter for Dansk Folkepartis krav om en jernbane fra Vejle til Billund via Jelling, så danskerne fremover kan komme nemmere til Legoland og Danmarks næststørste lufthavn.

Men omkring klokken 21.30 i aftes kom parterne ud fra forhandlingslokalet og erklærede, at forhandlingerne var brudt sammen, fordi Dansk Folkeparti nu krævede en letbane direkte fra Vejle til Billund, som finansieres på en helt ny måde via staten.

»Når Dansk Folkeparti i sidste øjeblik sender et ultimativt krav om en letbane i Vejle, der skal finansieres på en måde, som vi aldrig har finansieret letbaner før, så må jeg sige, at det er svært at nå hinanden,« sagde en tydeligt irriteret transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), da forhandlingerne var brudt sammen.

Det er uvist, om der nu kommer en aftale med Dansk Folkeparti, eller om regeringen vælger at gå enegang med Enhedslisten, men ifølge Berlingskes oplysninger har det været vigtigt for regeringen at få DF med i en aftale, fordi det kan sikre trafikinvesteringerne fremadrettet, hvis der kommer et regeringsskifte.

Dansk Folkepartis trafikordfører vil nu tilbage til folketingsgruppen for at drøfte situationen: »Letbanen har været et lokalt ønske, og det er sådan set det, der skiller os lige nu. Vi vil gerne have, at man lokalt får mulighed for at afgøre, hvad for en linjeføring, man ønsker, og der vil man altså ikke fra regeringens side gå ind og finansiere en letbane i Vejle. Nu skal vi lige vende det her med vores gruppe, og så vender vi tilbage,« forklarede Kim Christiansen.

Ifølge aftaleudkastet er der blandt andet udsigt til en helt ny bro over Vejle Fjord, elektrificering af størstedelen af jernbanenettet og hurtigere forbindelser både regionalt og mellem landsdelene.

Hurtige tog er attraktive

Ifølge Per Homann Jespersen, der er lektor og forsker i transportpolitik ved Roskilde Universitet, kan investeringerne i jernbanedriften sammenlignes med historiske investeringer i Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

»Det er en rigtig stor opgradering af jernbanesystemet til en nutidig standard. Man kan sige, at for bare fem-syv år siden, da blev jernbane betragtet som noget vi blev nødt til at have af andre hensyn, men der har strømningerne fra Frankrig, Tyskland, Spanien, England og Japan også nået til Danmark. Man er kommet frem til, at det faktisk er rigtig attraktivt at have nogle hurtige togforbindelser,« siger Per Homann Jespersen.

Ifølge Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested er situationen »trist«.

»Det er et helt latterligt grundlag i virkeligheden, som forhandlingerne skrider på,« forklarer han.

Indrømmelserne til Dansk Folkeparti, som kan findes i aftaleudkastet, har dog kostet en række kompromiser for regeringen. Den såkaldte timemodel var det helt store slagnummer, da transportministeren præsenterede udspillet til jernbaneinvesteringerne. Rejsetiden på fire centrale strækninger mellem landets største byer skulle reduceres til en time eller derunder, hvilket ville reducere den samlede rejsetid mellem København og Aalborg med halvanden time.

Men ifølge aftaleudkastet vil forligspartierne først vente til år 2024 med at give grønt lys til at investere 3,3 milliarder kroner i en ny jernbanestrækning mellem Aarhus og Hovedgård, der ligger tæt på Horsens.

Det betyder, at danskerne må vente eller helt undvære en timemodel mellem Odense og Aarhus, hvor strækningen i en del år fremover vil være på en time og seks minutter.