Sagerne der ramte DR i 2013

Danmarks Radio er blevet mødt af voldsom kritik for en række journalistiske produktioner i 2013. Her er nogle af dem.

Foto: DR Presse
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I gennemgangen nævnes flere personer ved navn, ikke titel.

Personerne er, Maria Rørbye Rønn, generaldirektør DR,Ulrik Haagerup, Nyhedsdirektør i DR,Jacob Mollerup, Lytternes og seernes redaktør, DR, og Lotte Lindegaard, kanalchef, DR.

3. januar 2013: Demonstranterne mod EBH Bank

TV-Avisen 18:30 og 21:30 viser i indslag en gruppe vrede aktionærer, der demonstrerer mod ledelsen i den krakkede EBH Bank foran retten i Hjørring. Men demonstranterne, der er udstyret med tusch og papskilte, er kørt i minibus til Hjørring af Larm Film, der producerer en dokumentar om finanskrisen – for DR.

Ulrik Haagerup afviser, at DRs medarbejder på stedet kendte til den fingerede demonstration - men Larm Film slår igen: DRs journalist på stedet var blevet forklaret omstændighederne. Lotte Lindegaard beklager efterfølgende fejlen, og Maria Rørbye Rønns bord slår fast i en redegørelse, at det var rigtigt at beklage indslaget.

Februar 2013: Absurdistan og iscenesættelserne

I slutningen af juni melder DR ud, at man lukker DR3-programmet »Absurdistan« efter bare én sæson. Forud er gået en lang række sager: »Absurdistan« indkaldte blandt andet til borgermøde i Hellerup om 30 asylansøgeres ophold i bydelen under påskud af at repræsentere foreningen Asyl Danmark. Andre falske historier handlede om natklubben »Eye Candy« for de smukke og et nyt muslimsk datingsite – altsammen for at teste mediernes (u)kritiske brug af pressemeddelelser. DR beskar afsnit og beklagede: »Programetikken er ikke blevet overholdt, og den ulempe, som tirsdagens fiktive møde skabte for borgerne, står ikke mål med det, DR ønsker at opnå med programmet,« siger Lotte Lindegaard.

18. april 2013: Danmark på piller

Danmarks Radio laver ofte vellykkede oplysende kampagner om samfundsrelevante emner. En sådan var »Danmark på piller«, der blev afsluttet med en debatrunde på DR1 torsdag den 18. april. Omkring 160 redaktionelle bidrag blev bragt, skriver Jacob Mollerup på dr.dk. Men kampagnen kommer i modvind flere steder, især på grund af præmissen. Satsningen blev sat i gang med linjerne: »Danskerne spiser mere medicin end nogensinde før – også langt mere end vore skandinaviske naboer.« Men ifølge Mollerup er der ikke sikker dokumentation for den sidste del. Et andet udsagn om antidepressiver lød: »I dag spiser omkring 450.000 danskere piller dagligt«. Men statistikken viser faktisk, at 455.000 danskere i 2012 købte medicinen mindst én gang. Selvom det store flertal køber den flere gange, er der altså ikke officielle tal for det daglige forbrug, skriver Mollerup. Omkring 180 klagede til DR over udsendelserne.

Maj 2013:Skjult optagelser på Nexus

Den 26. maj afdækker DRs nyhedsmagasin 21 Søndag bl.a. via skjult kamera ansattes accept af hashrygning på døgninstitutionen Nexus i København. Billederne optages bl.a. af Jan Rose, en tidligere ansat (foto). Optagelserne bliver efterfølgende vist til københavnske politikere, der kritiserer Nexus. Selve indslaget bliver dog ikke vist på TV, da DR vurderer, at man har tilpas dokumentation uden optagelserne.

Københavns socialborgmester, Mikkel Warming (EL), langer efterfølgende hårdt ud efter DR for brugen af skjult kamera mod de udsatte unge. Et »karaktermord« på Nexus, kalder Warming det. DR forsvarer sig løbende mod anklagerne.

Historien kunne sagtens være fortalt uden brug af skjult kamera, lyder det fra flere sider – også Jacob Mollerup. I DR P1s Mennesker og medier siger Ulrik Haagerup.

»Vi skal altid tænke os godt om, når vi bruger skjult kamera. (...) Vi hørte mange gruopvækkende ting, og vi vurderede ikke, at vi kunne gå ind ad fordøren for at få det afdækket.« DR modtager ikke kritik i pressenævnet for sagen.

Juni 2013: Sagen om Omo Amenagawon

DR bringer i juni på flere platforme en række artikler om den nigerianske kvinde Omo Amenagawon, som har fået afslag på asyl på trods af, at hun – ifølge eget udsagn – er tvunget ind i prostitution i Danmark. Men de anklagede bagmænd er faktisk blevet frifundet ved byretten i Herning for netop menneskehandel. DR præciserer efterfølgende og retter fejlen. Jacob Mollerup konkluderende i sin indstilling: »Det var en fejl i DR Nyheders oprindelige dækning af Omo-sagen, at det ikke fra starten blev forklaret, at de anklagede bagmænd i retten var blevet frifundet for menneskehandel. Klager har på dette punkt ret i sin kritik«.

DRs ledelse afviser anklagerne med henvisning til, at flygtningenævnet har anerkendt Omo Amenagawon som menneskehandlet, men at formidlingen kunne have været mere detaljeret.

16. september 2013: Knivskarp klipning på Læsø

Allerede inden DRs nye serie »Læsø kalder« får premiere er anklager værten for programmet, Michelle Hviid, produktionsselskabet Koncern TV og Produktion for manipulation. Og DRs eget program Detektor afslører, at Læsø-borgerne til et folkemøde blev bedt om at markere, hvor mange af dem der ville have en fremmed til at bo hos sig. 15-20 mennesker rækker straks hånden op, men i programmet fremstilles det, som om ingen rækker hånden op. Jacob Mollerup kritiserer efterfølgende DR for ikke at have bredt sin programetik ud i det private produktionsmiljø. Koncern klipper scenen om til genudsendelsen.

»“Vi er inde i en gråzone her. Det her er klippet alt for stramt. Det er også derfor scenen bliver lavet om nu,« siger konstitueret chef på DR1 Michael Thouber efterfølgende.

23. oktober 2013: Løkke og tandstikkerne

»Har du hørt, at Lars Løkke Rasmussen har købt tandstikker med bøffelsmag?«

En medarbejder fra DR2s nye talkshow Søndag Live ringer i midten af oktober til en række af de politikere, der har kritiseret tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussens rejseudgifter i GGGI for at teste, hvor langt de vil gå i forhold til at kritisere Venstre-formanden på et løst grundlag. Rasmus Helveg Petersen (R), Jonas Dahl (SF), Christian Juhl (EL) og Pernille Rosenkrantz-Theil (S) klarer sig forskelligt, kun sidstnævnte kræver at se dokumentationen.

Indslaget bliver droppet efter at være forelagt DRs ledelse.

»Der opstod nogle etiske dilemmaer. Dele af indslaget fungerede, andet var på kanten af DRs etiske regler,« siger DRs kulturdirektør, Morten Hesseldahl, efterfølgende.

16. november 2013: Landbruget faste TV-folk laver svinetema for DR2

DR2 bringer den 16. november en temalørdag med titlen »Hele svineriet«. Det bærende program handler om en biltur gennem det jyske med kokken Thomas Rohde – en varm fortaler for kød på gaflen – og adm. direktør i brancheforeningen Landbrug og Fødevarer, tidligere Venstre-minister Søren Gade.

De to undersøger de positive sider ved svineproduktionen.

Men programmet er produceret LandTV, der gennem årene har oparbejdet et nært samarbejde med netop Landbrug og Fødevarer. Ifølge jacob Mollerup er det løbet op i et halvt hundrede produktioner for brancheforeningen.

»Vi burde have deklareret bedre eller for at fjerne enhver tvivl og usikkerhed om vores uafhængighed, skulle vi netop i dette tilfælde have valgt en anden producent,« sagde DR2-redaktør, Peter Gren Larsen. DR har netop besluttet, at programmet ikke bliver genudsendt.

17. november 2013 :Borgmester raser ud på DR

Dagen efter den store kommunalvalgsdebat på DR1 »Demokratiets aften« anklager Randers’ borgmester, Henning Jensen Nyhuus (S) (foto), DR for talmanipulation.

»DR blev ved med at påstå, at vi har sparet 4,5 mio. kroner på vores asfaltkonto. Og at det matcher, hvad vi giver til Randers Kammerorkester. Men det er ikke korrekt, hvilket jeg gjorde DR opmærksom på allerede inden udsendelsen,« siger Henning Jensen Nyhuus til Jyllands-Posten. Den korrekte besparelse er i følge Nyhuus 1.375 mio. kr.

DRs TV-chef i DR Nyheder, Naja Nielsen, beklager efterfølgende fejlen.

»Det burde have fremgået af udsendelsen, og DR beklager fejlen,« skriver hun.

18. november 2013: Upræcis kommunalvalgsmåling

Der er sagt og skrevet meget om de Epinion-målinger, som DR bragte i løbet af dagen for kommunalvalget. Statsministeren holdt sin nederlagstale med udgangspunkt i dem, og store dele af pressen skriver avis og producerer nyhedsindslag med målingernes fejlagtige konklusioner som baggrund: At Socialdemokraterne fik et alarmerende dårligt valg.

Men sådan gik det ikke. Og efterfølgende er DR blev kritiseret hårdt for at bringe en såkaldt exit-prognose, der ikke primært byggede på afgivne stemmer, men tilkendegivelser fra dagene før. Både redaktionschef i DR Nyheder, Jacob Kwon, og Ulrik Haagerup har efterfølgende beklaget. Ved fremtidige kommunalvalg vil DR afholde sig fra at offentliggøre exit-prognoser og exit polls, før valgstederne er lukkede. Efterfølgende har DR beklaget kvaliteten af Exit-prognoserne, »også selvom DR1 adskillelige gange understregede, at exit-prognoserne er behæftede med stor usikkerhed«.