Fødevareminister Mogens Jensen har netop trukket sig som fødevareminister.
Da regeringen meddelte, at alle mink i Danmark skulle aflives, skete det uden hjemmel i loven. I dag lander så de to redegørelser, som Mogens Jensen satte i gang, af hele forløbet. Men ministeren har besluttet at gå, før de er blevet offentliggjort.
Her følger en længere »sagen kort«. Skrevet delvis af Ritzau og af overtegnede og gengivet kronologisk.
4. november: Afliv minkene
Statsminister Mette Frederiksen meddeler, at alle mink på danske farme – anslået 15 til 17 millioner dyr – skal aflives, fordi coronavirus er muteret blandt mink og har spredt sig til mennesker. Mutationen kan bringe en kommende coronavaccine i fare, lyder det.
»Altså: For det første må minkbestanden aflives,« lød det således fra Mette Frederiksen på pressemødet ifølge talepapiret.
Desuden indføres skrappe restriktioner i syv nord- og nordvestjyske kommuner, der er ramt af minkmutationer.
6. november: Fødevarestyrelsen gentager beskeden
Fødevarestyrelsen gentager statsministerens besked i en e-mail til minkavlerne. Der står, at alle mink – også dem uden for sikkerhedszonerne – skal aflives hurtigst muligt. Altså også helt raske mink. Ordet »skal« er nævnt 31 gange i brevet.
8. november: Ikke hjemmel til at aflive raske mink uden for zonerne
Berlingske skriver, at regeringen ikke har hjemmel i lovgivningen til at aflive mink, hvis ikke dyrene er smittede eller befinder sig i et sygdomsområde. Mink uden for de såkaldte sikkerhedszoner kan regeringen med andre ord ikke kræve aflivet. Ministeren har opdaget dette i løbet af søndagen, fortæller han. Og har derefter kontaktet Folketingets partier.
Ordlyden fra regeringen ændres. Før lød det, at alle mink skulle aflives. Denne dag siger fødevareministeren, at regeringen havde skrevet til minkavlerne »med en opfordring til at påbegynde aflivninger«.
Til Ekstra Bladet lyder det desuden fra fødevareminister Mogens Jensen, at »man« ikke kunne vente på ny lovgivning. Et citat, der forfølger Mogens Jensen i dagene efter.
»Regeringen har besluttet, at det hastede, situationens alvor taget i betragtning. Derfor har man vurderet, at man ikke kunne afvente ny lovgivning, inden man meldte dette ud,« skriver han i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.
Fødevareministeren oplyser til ordførere i Folketingets partier, at regeringen vil fremsætte forslag om hastelov tirsdag 10. november – en hastelov, der kan give regeringen beføjelse til at kræve alle mink aflivet.
9. november: Det kan regeringen glemme alt om
Blå blok bestående af Venstre, de Konservative, Liberal Alliance og Nye Borgerlige når til enighed om ikke at ville støtte hastebehandlingen af lovforslaget. Fødevareministeren beklager, at regeringen har været uklar i sin kommunikation om den manglende lovhjemmel. Flere eksperter kalder det »ulovligt« at bede minkavlerne slå raske dyr ned.
10. november: Vi vidste det ikke
Statsministeren og fødevareministeren oplyser, at de først i weekenden fandt ud af, at ordren var ulovlig. Mette Frederiksen beklager sagen, men siger, at det i sidste ende er Mogens Jensens ansvar.
Læs her, hvordan Mette Frederiksen kendte til den ulovlige ordre, men at der alligevel gik næsten to døgn, før man oplyste minkavlerne om dette.
Enhedslisten, der er blandt regeringens støttepartier, meddeler, at partiet »på ingen måde« kan garantere, at fødevareministeren kan blive siddende på sin post. Det oplyser politisk ordfører Pernille Skipper til TV 2.

11. november: Fødevareministeren i samråd
I et samråd svarer Mogens Jensen ikke på, hvornår han fik kendskab til, at der var tale om en ulovlig instruks, eller af hvem han fik oplysningen. Ministeren henviser til, at dette vil fremgå af den kommende redegørelse.
Mogens Jensen siger kun, at han fik beskeden om den manglende lovhjemmel i weekenden, men ikke hvilken dag. Mette Frederiksen har 10. november udtalt, at hun fik besked søndag 8. november.
13. november: Lovforslag behandles
Folketinget førstebehandler det lovforslag fra regeringen, som blandt andet skal sikre den nødvendige lovhjemmel til at aflive alle mink. Der er støtte til lovforslaget fra regeringens støttepartier – de Radikale, SF og Enhedslisten – selv om de kritiserer regeringen for ikke at have haft styr på lovgrundlaget.
De borgerlige partier støtter ikke lovforslaget, som det er fremsat. Oppositionen vil have Mogens Jensen til at bekræfte, at der begået lovbrud. Ministeren beklager, at der er »begået fejl« gentagne gange.

16. november: Ny aftale
Regeringen, Enhedslisten, de Radikale, SF og Alternativet indgår politisk aftale om et midlertidigt forbud mod mink. Dermed kan der vedtages et lovgrundlag for, at alle landets mink kan aflives.
17. november: Kritikken vokser
De Radikale sår tvivl om Mogens Jensens ministerfremtid grundet lovbruddet. Det ser »svært ud« for Mogens Jensen, forklarer partiets politiske ordfører, Andreas Steenberg, over for Ritzau.
Mogens Jensen er på ny i samråd om sagen. Han beklager endnu engang den manglende lovhjemmel, men henviser til, at der nu er indgået en politisk aftale, der skal bringe dette i orden.
Ministeren siger desuden, at han søndag morgen/formiddag, altså 8. november, ringede til ordførere i partierne for at skaffe opbakning til en lovhjemmel. Han gentager, at der blev sendt et brev til minkavlerne. Dette skulle være afsendt mandag, men grundet en teknisk fejl skete det først tirsdag.
Mogens Jensen svarer stadig ikke på, hvornår han blev bekendt med den manglende lovhjemmel.
Senere på dagen i Folketingssalen erkendte statsminister Mette Frederiksen atter, at der var sket en fejl.
»Det er problematisk, at der ikke er lovhjemmel for den beslutning, regeringen traf. Det var en fejl. Nu afventer vi en redegørelse for forløbet,« sagde Mette Frederiksen i spørgetimen.
18. november
Mogens Jensen trækker sig som minister