S: Uambitiøs og slap DF-udmelding om Togfonden

Dansk Folkeparti er så småt ved at løbe fra den aftale om Togfonden, som blev indgået sidste år, mener Socialdemokraterne. Det sker, fordi DF vil spare i planen.

Foto: Nikolai Linares. Socialdemokraten Rasmus Prehn.
Læs mere
Fold sammen

Det er slapt og uambitiøst, at Dansk Folkeparti allerede nu melder ud, at man er nødt til at skære i den aftale om Togfonden, som blev indgået så sent som i januar 2014 mellem Socialdemokraterne, de Radikale, SF, Enhedslisten og DF.

Sådan siger Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), efter Dansk Folkeparti i Børsen har meldt ud, at den oprindelige finansieringsmodel med øget beskatning af visse selskabers olieproduktion i Nordsøen langt fra slår til - derfor skal der findes milliarder af kroner eksempelvis ved at fjerne togbroen over Vejle Fjord fra planen.

»Det er et stort problem, at DF allerede nu er begyndt at sige, man kan undvære både det ene og det andet. Danskerne fortjener bedre og hurtigere tog, og derfor skal forligspartierne stå fast på ambitionerne, som vi har en aftale om. Vi har en lang årrække, hvor Togfonden skal finansieres, så det er alt for tidligt at gå i panik. Det, som DF begynder at ryste i bukserne over nu, vidste vi fuldt ud, da vi indgik aftalen,« siger Rasmus Prehn til Berlingske Nyhedsbureau.

Finansieringsmodellen er kommet til diskussion, fordi prisen på olie er langt lavere end forventet.

Og udsigten til fortsat lave priser på oliemarkedet får SF, Enhedslisten og DF til at tænke i alternative finansieringsmuligheder, da beregninger foretaget af Kraka for Børsen viser, at der mangler minimum ni milliarder kroner i Togfondens budget.

Det har fået DF til at foreslå, at man bør overveje at slække på Togfondens ambitioner, så man slipper for at finde pengene i finansloven. Men det lugter af, at DF løber fra en klokkeklar aftale, mener Rasmus Prehn.

»Togfonden har taget højde for disse udsving i oliepriserne, og derfor er der en delaftale, der går ud på, at vi er parate til at finde pengene andre steder, hvis ikke oliepengene slå til. Det er for slapt og uambitiøst, når man melder ud, at ambitionen skal sænkes,« siger Rasmus Prehn og fortsætter:

»Hos Socialdemokraterne har vi det udgangspunkt, at det er så nødvendigt at sikre hurtigere og bedre tog til danskerne, at vi skal fastholde Togfondens ambition. Det er korrekt, at vi er afhængige af skiftende oliepriser, men der mener jeg, det er alt for tidligt at konkludere, at det ikke er muligt at få de penge ind, som vi har forudsat,« siger han.