S om Uber-forslag: Ideologisk stunt fra Liberal Alliance

Socialdemokraterne er ikke med på at liberalisere loven, så Uber får grønt lys til at køre i Danmark her og nu. Vi skal have ordnede forhold, fastslår transportordføreren.

Transportordfører Rasmus Prehn (S) afviser et forslag fra sin kollega i Liberal Alliance, Villum Christensen (LA), der i Berlingske kræver en hurtig godkendelse af Ubers praksis, som ifølge Trafikstyrelsen er ulovlig. Fold sammen
Læs mere
Foto: SHANNON STAPLETON

Der bliver ikke lagt socialdemokratiske stemmer til en liberalisering af taxaloven, der blåstempler det amerikanske samkørselsfirma Uber i Danmark.

Transportordfører Rasmus Prehn (S) afviser et forslag fra sin kollega i Liberal Alliance, Villum Christensen (LA), der i Berlingske kræver en hurtig godkendelse af Ubers praksis, som ifølge Trafikstyrelsen er ulovlig.

»Det lyder meget voldsomt med et forslag om at lovliggøre Ubers metoder. Der er tale om et firma, der har økonomi i skattely, og som underminerer danske løn og arbejdsvilkår. Det kan vi ikke være tjent med,« siger Rasmus Prehn.

»Jeg tror, der er tale om et ideologisk stunt frem for realpolitik fra Liberal Alliances side,« tilføjer han.

Uber blev i november sidste år meldt til politiet for brud på taxaloven af Trafikstyrelsen, der mener, at selskabet reelt fungerer som et taxafirma frem for en samkørselsordning.

Københavns Politi efterforsker i disse måneder sagen, men det tager alt for lang tid, mener Liberal Alliance, som vil have en hurtig løsning til fordel for Uber.

Men det tager tid at få en ordentlig lovgivning på plads, understreger Rasmus Prehn, der samtidig afviser, at den socialdemokratiske holdning er bagstræberisk i forhold til moderne deleøkonomi og netbaserede firmaer som Uber.

»Fremtiden vil bringe nye muligheder, og loven skal følge udviklingen. Men løn, vilkår, sikkerhed og skat skal være i orden. Hos Uber betaler man til et skattely, de ansatte er ikke organiserede, og de underminerer den sikkerhed, vi har omkring taxakørsel i Danmark,« siger han.

»Vi skal have taxaer, som man trygt kan sende sine børn med. Det kræver blandt andet nogle sikkerhedsmæssige standarder, så derfor er vi nødt til at have en regulering. Det tror jeg, at også Liberal Alliance er enig i, hvis de tænker sig om,« siger Rasmus Prehn.

Bør Ubers praksis lovliggøres i Danmark?

Posted by Berlingske on 23. juli 2015