Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Det er sært, at det er en tænketank, der har fundet på det her, for det burde være en tumpe-tank«.
Sådan lyder meldingen fra Socialdemokraterne efter tænketanken Kraka har foreslået at sænke broafgiften over Storebælt fra 235 kroner til en flad femmer.
»Det her forslag er helt på månen,« siger transportordfører Rasmus Prehn (S) og fortsætter:
»Vi har en meget stor gæld på 24 milliarder kroner på Storebæltsbroen, og hvis vi sætter taksten ned, kan vi ikke afdrage gælden. Derudover vil den trængsel, der allerede er ved at opstå på broen bare blive endnu større, hvis man går fra at betale 235 kroner til 5 kroner,« påpeger transportordføreren.
De fem kroner, som ifølge Kraka er den ideelle pris for at køre over Storebælt, svarer ifølge tænketanken til de faktiske udgifter for samfundet, når man kører en tur svarende til broens længde.
»De fem kroner afspejler, hvad samfundet har af udgifter til trafikkens bivirkninger, herunder ulykker og påvirkning af klimaet, på en strækning på 18 kilometer,« siger Jens Hauch, der er tænketankens vicedirektør.
Han er godt klar over, at det meget lille beløb ikke vil kunne finansiere tilbagebetalingen af broen, men det bør heller ikke være formålet med en broafgift, mener han.
Direktøren ser hellere, at pengene hentes ind over skatten eller generelle forbrugsafgifter.
Men det stiller socialdemokraternes Rasmus Prehn sig uforstående over for.
»Det vil ende i kaos og ragnarok, fordi det vil efterlade os med en gigantisk gæld, der vil vokse os over hovedet. Derudover vil det bringe os i en situation, hvor staten skal kompensere nogle færgeselskaber, og vi bliver nødt til at droppe Femern-bevægelsen, og ikke nok med det, så det vil også give kø og trængsel på broen,« tilføjer transportordføreren.