S om gammelt Fogh-trick: Det er godt at sende sit budskab med posten

Med et brev kan man bedre kommunikere sit budskab deltaljeret ud, end det er tilfældet gennem medierne, forklarer Socialdemokraternes partisekretær om tanken bag den nye brevkampagne.

Partisekretær Lars Midtiby (forrest tv.) mener, der er god grund til at sende et politisk budskab ud med posten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med under to døgn til, at valgstederne åbnes, bliver alle sejl sat ind for at få gaflet nogle af de mange vælgere, der til det sidste er i tvivl om, hvor de skal sætte deres kryds.

Senest har Socialdemokraterne og statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) sendt et brev ud til 1,5 millioner husstande, hvor statsministeren advarer mod Venstre og Dansk Folkeparti.

Og der er en god grund til, at partiet har valgt den gode, gammeldags brevpost, fortæller partisekretær Lars Midtiby.

»Der bliver jo kommunikeret på mange forskellige platforme, men jeg tror nu stadigvæk, der er noget særligt ved at få et brev. Samtidig har vi også mulighed for at skrive lidt mere, end vi ofte har, når vi skal kommunikere i helt korte sætninger i medierne,« siger han.

I brevet advarer Helle Thorning-Schmidt konkret mod Venstres planer om nulvækst, ligesom hun understreger, at en stemme på Dansk Folkeparti er en stemme på Lars Løkke Rasmussen (V).

»Venstres vigtigste mærkesag er, at vi skal have nulvækst. I stedet for at bruge flere penge på sundhed og omsorg for vores ældre, vil de give skattelettelser,« skriver statsministeren.

En lignende manøvre brugte Anders Fogh Rasmussen (V) dagen før valget i 2007, da han sendte et brev til 400.000 udvalgte boligejere, hvori han såede tvivl om konsekvenserne af sin modkandidat Helle Thorning-Schmidts politik.

Strategien er netop at få sat fokus på, »om vi skal have nulvækst eller blive ved med at udvikle vores velfærdssamfund«, fortæller Lars Midtiby.

»Der er mange, der er optaget af det her, og derfor har vi også sendt brevet ud til 1,5 millioner husstande. Vi går bredt ud, men vi håber også at nå blandt andre dem, der ikke så ofte læser dagblade, men som tjekker, hvad der kommer i postkassen,« siger han.

Ifølge partisekretæren er Socialdemokraternes succeskriterium for brevkampagnen, at partiet får kommunikeret sit budskab bredt ud.

»Så er det jo op til danskerne at beslutte, hvilken vægt, de tillægger de ting, der står i brevet. Men det er en god måde at komme i kontakt med mange på,« siger han.

Ifølge Bo Bredsgaard Lund, der er direktør for public affairs i kommunikationsbureauet MSLGROUP og har flere års erfaring med politisk kommunikation, vil Thornings brev dog have en »minimal effekt«.

»Især det ældre segment vil formentlig opfatte det at modtage en personlig skrivelse som en ekstra gestus - vel at mærke hvis man i forvejen er vundet over på den røde fløj. Omvendt er der ingen tvivl om, at der også vil være vælgere, som vil opfatte det som i bedste fald reklamestøj og i værste fald som en invasion af privatlivet,« siger Bo Bredsgaard Lund og påpeger, at vi lever i en tid, hvor antallet af husstande, der siger »nej tak« til reklamer, er støt stigende.